Nasza szkoła wzięła udział w wielu projektach eTwinning, zarówno krajowych w języku polskim, jak i międzynarodowych w języku angielskim. Oto niektóre z nich:
A taste of Europe (2014)
Grupa 10 uczennic z klasy I c, II a i III b od października 2014 do końca stycznia 2015 brała udział w programie eTwinning TASTE OF EUROPE. Naszymi partnerami byli uczniowie z Czech, Szwecji, Litwy, Włoch i Cypru. Celem programu było komunikowanie się w języku angielskim i rozwijanie umiejętności korzystania z mediów elektronicznych i komunikacyjnych. Naszym partnerom zaprezentowaliśmy nasz kraj, region, miasto, dzielnicę i szkołę. Tematem projektu były kuchnie naszych krajów, upodobania kulinarne i tradycyjne dania świąteczne każdego kraju. Sporządziliśmy listę najbardziej popularnych produktów spożywczych w naszych krajach. Prezentując śląskie zwyczaje kulinarne, stworzyliśmy w języku angielskim przepisy naszych tradycyjnych potraw. Rozwijaliśmy słownictwo dotyczące przygotowania posiłków. Efektem końcowym było przygotowanie potraw naszych partnerów i poczęstunek. Zagraniczni partnerzy sporządzili dania według podanych przez nas receptur. Przebieg naszej pracy udokumentowaliśmy w postaci ebooka.
Bezpieczne @-y (2015)
Pomysł na przedsięwzięcie eTwinningu w języku polskim zrodził się podczas pierwszego krajowego seminarium kontaktowego e-twinning w Krakowie. Połączyły nas wspólne coroczne działania podejmowane w ramach Międzynarodowego Dnia Bezpiecznego Internetu. Projekt dotyczył bezpieczeństwa w sieci. Celem projektu było zwrócenie uwagi na zagrożenia czyhające w Internecie. Młodzież w różnym wieku dzieliła się swoja wiedzą i doświadczeniami w cyberprzestrzeni.
Wynikiem podjętych inicjatyw było opracowanie dekalogu bezpiecznych zachowań w środowisku wirtualnym.
Jingle Bells (2016)
SINGING CHRISTMAS AROUND EUROPE (2017)
Temat bożonarodzeniowych piosenek bardzo spodobał się dzieciom. W projekt zaangażowali się chętni uczniowie z klasy 4a i 4b. W śpiewaniu wspomogły ich gimnazjalistki z klasy 3b. Efektem finalnym tego świątecznego projektu było stworzenie muzycznego kalendarza adwentowego. Na każdym dzień przypadała jedna piosenka świąteczna. W projekcie brali udział uczniowie z wielu krajów, między innymi z: Chorwacji, Francji, Grecji, Hiszpanii, Polski, Serbii, Słowenii, Turcji, Włoch. Do współpracy zgłosiło się wiele szkół.
The book of Easter traditions (2018)
Projekt zakładał współpracę dzieci w wieku od 4 do 15 lat. Razem z uczniami z innych krajów: Portugalii, Litwy, Hiszpanii, Grecji, Niemiec, Włoch, Danii, Rumunii, Armenii, Słowacji, Turcji porównywaliśmy jak obchodzimy w naszych krajach Wielkanoc.
Efektem końcowym była wspólna książka elektroniczna (e-book) poświęcona tradycjom wielkanocnym
w różnych państwach. Książka zawierała informacje o świętach wielkanocnych, zdjęciach, opowieściach, wierszach, rysunkach, tradycyjnych recepturach, które dzieci chciały przekazać swoim rówieśnikom z innych krajów. Każda szkoła uzupełniała książkę o kolejne strony.
Uczniowie wykonali także prace plastyczne – pisanki i ozdoby świąteczne. Wysłaliśmy do siebie nawzajem życzenia. Wcześniej się poznawaliśmy, wysyłaliśmy zdjęcia szkoły, w której się uczymy, mogliśmy zobaczyć ich szkoły, krótkie filmiki, na których się witamy. Prezentujemy krótko swój kraj, miasto. Uczniowie zaśpiewali również w swoim ojczystym języku piosenkę świąteczną oraz wysłuchali piosenek dzieci z szkół partnerskich.
Projekt zaprezentowano całej społeczności szkolnej podczas apelu z okazji Dnia Dziecka.
Projekt zdobył 6 września 2018 roku wyróżnienie Europejską Odznakę Jakości.
W międzynarodowym projekcie eTwinning uczniowie:
- Poznawali tradycje obchodzenia Wielkanocy w różnych krajach.
- Szukali informacji w różnych źródłach wiedzy.
- Korzystali ze zbiorów biblioteki szkolnej.
- Rozwijali swoje umiejętności językowe oraz informatyczne.
- Uczyli się szanować różne kultury i idee.
- Rozwijali ideę wspólnych europejskich korzeni, wykraczającą poza różnice, które mogą istnieć w różnych krajach.
Tajemnica biblioteki. Tworzymy gry interaktywne z detektywami Lassem i Mają (2018)
Projekt koncentrował się na promowaniu czytelnictwa i zachęceniu uczniów do korzystania z biblioteki. W trakcie projektu uczniowie czytali książkę Martina Widmarka pod tytułem „Tajemnica biblioteki” z serii Biuro detektywistyczne Lassego i Mai. Treść książki stała się inspiracją do podejmowania wielu działań. Dzięki wykorzystaniu narzędzi TIK uczniowie jednej szkoły wymyślali zadania i ćwiczenia interaktywne dla swoich rówieśników ze szkoły partnerskiej. W trakcie projektu uczniowie korzystają z wielu darmowych narzędzi internetowych.