Tak było, czyli wspominamy debatę oksfordzką.

     Uczniowie klasy II b naszego gimnazjum uczą się formy komunikacji, jaką jest debata, bardzo poważnie odnosząc się do tej sprawy. Stąd propozycja zakończenia projektu z informatyki, który prowadziła pani Weronika Mruk-Kujawa, debatą ucieszyła zainteresowanych. To nie tylko ewaluacja rocznych działań profilaktycznych, ale i okazja do doskonalenia szlifów w zakresie debatowania.

     Wybrana teza potyczki brzmiała: Nastolatek jest bezpieczny w Internecie i ściśle wiązała się ze wspomnianym wyżej projektem z informatyki, pozwalając wykorzystać wiedzę i umiejętności nabyte w czasie jego realizacji.

     Przygotowania miały szeroki zasięg. Po pierwsze, uczniowie klasy II b po raz kolejny obejrzeli prezentację na temat różnych rodzajów dyskusji i wybrali debatę oksfordzką. Przygotowania trwały około dwóch tygodni, po czym 23 maja 2017 r. odbyła się debata, w której adwersarzami byli uczniowie klasy II b wchodzący w skład drużyn: propozycji- Klaudia Kwiecień, Dominik Urbacz, Roksana Przewdzing i Mateusz Malich i opozycji – Jagoda Sumera, Zuzanna Ogńska, Julia Gleba i Anna Tabaszewska. W roli ekspertów wystąpili: Aleksandra  Musioł, Nikola Sladczyk, Nikola Wróblewska oraz Bartosz Gawron, którzy z wielką kompetencją ocenili drużyny. Przewodniczyła pani marszałek – Wiktoria Antkiewicz. Debata trwała  22 minuty, każdy mówca miał 2 i pół minuty na swoją wypowiedź.

      Po przerwie eksperci jednogłośnie przyznali zwycięstwo drużynie opozycji, mocno uzasadniając swoją decyzję. Oto niektóre argumenty: strona opozycji – lepsze przygotowanie merytoryczne, większa swoboda wypowiedzi, mniej okazywany stres, czujność na wypowiedzi adwersarzy ( pytania i informacje za zgodą marszałka), wykorzystanie czasu.

      Debata, tak jak poprzednie, została przeprowadzona na wysokim poziomie, jednak towarzyszyły jej większe emocje, bo mówcy mieli świadomość, że ocenie nie tylko podlega prezentacja, forma wypowiadania się, ale przede wszystkim merytoryczna wartość wypowiedzi.