Język polski (4)

 

  Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny

NOWE Słowa na start! klasa
4

 

Prezentowane
wymagania edukacyjne są zintegrowane z planem wynikowym autorstwa Lidii
Bancerz, będącym propozycją realizacji materiału zawartego w podręczniku NOWE
Słowa na start!
w klasie 4. Wymagania dostosowano do sześciostopniowej
skali ocen.

 

 

Numer i temat lekcji

Wymagania konieczne

(ocena dopuszczająca)

 

 

Uczeń:

Wymagania podstawowe

(ocena dostateczna)

 

Uczeń potrafi to, co na ocenę
dopuszczającą, oraz:

Wymagania rozszerzające

(ocena dobra)

 

Uczeń potrafi to, co na ocenę
dostateczną, oraz:

Wymagania dopełniające

(ocena bardzo dobra)

 

Uczeń potrafi to, co na ocenę dobrą,
oraz:

Wymagania wykraczające

(ocena celująca)

 

Uczeń potrafi to, co na ocenę bardzo
dobrą, oraz:

2.

Rodzinne
spotkania


wymienia kolory znajdujące się na obrazie


wymienia postaci występujące na obrazie

 


prezentuje postacie przedstawione na obrazie


określa czas i miejsce sytuacji przedstawionej na obrazie

 


określa dominujące na obrazie kolory


opisuje sytuację przedstawioną na obrazie

 


opisuje pierwszy i drugi plan obrazu


opowiada w kilku zdaniach o sytuacji przedstawionej na obrazie


proponuje tematy rozmów postaci przedstawionych na obrazie

 


określa nastrój obrazu i uzasadnia swoją wypowiedź


opowiada o sposobach spędzania wolnego czasu ze swoją rodziną


przedstawia własne zdanie na temat sytuacji sprzyjających zacieśnianiu więzi
rodzinnych

3.

Witam
w moim domu


czyta wiersz głośno


wymienia bohaterów wiersza


nazywa wers i strofę


odtwarza wiersz z pamięci

 


czyta wiersz głośno, wyraźnie


przedstawia bohaterów utworu


wskazuje w tekście wiersza wers i strofę


wygłasza wiersz z pamięci


czyta wiersz, podkreślając głosem ważne słowa


określa temat wiersza


określa dwie cechy gospodarza i dwie cechy gościa


opowiada w 2–3 zdaniach o sytuacji przedstawionej w wierszu


wygłasza z pamięci wiersz w odpowiednim tempie, z prawidłową dykcją


czyta wiersz, stosując odpowiednie tempo i intonację


określa cechy gospodarza i cechy gościa


opowiada w ciekawy sposób o sytuacji przedstawionej w wierszu


deklamuje wiersz odpowiednio modulując głos i dokonując interpretacji
głosowej


prezentuje informacje o autorze wiersza


określa zasady gościnności


przedstawia w nietypowy sposób swój dom, domowników i ulubione przedmioty

4.

Co
wiesz o swojej rodzinie?


czyta głośno


wymienia
bohaterów utworu


podejmuje próbę sporządzenia notatki w formie schematu


czyta głośno i cicho


przedstawia bohaterów utworu


sporządza niepełną notatkę o bohaterze utworu w formie schematu


czyta głośno, wyraźnie, oraz cicho


określa narratora


opowiada w kilku zdaniach o wydarzeniach przedstawionych w utworze


sporządza notatkę o bohaterze utworu w formie schematu


czyta głośno, stosując odpowiednie tempo i intonację


opowiada w ciekawy sposób o wydarzeniach przedstawionych w utworze


sporządza notatkę o bohaterach utworu w formie schematów


wyjaśnia, jak rozumie ostatnie wersy utworu


prezentuje informacje o autorze


wyjaśnia pojęcie drzewa genealogicznego


prezentuje informacje o swojej rodzinie w formie drzewa genealogicznego

5.

Jak
napisać kartkę z życzeniami lub pozdrowieniami?


poprawnie zapisuje miejscowość i datę


podejmuje próbę napisania życzeń lub pozdrowień


poprawnie zapisuje adres


redaguje życzenia lub pozdrowienia według wzoru


stosuje zwroty do adresata


redaguje życzenia lub pozdrowienia


redaguje życzenia lub pozdrowienia odpowiednie do sytuacji i adresata


wskazuje różnice między SMS-em a kartką pocztową


stosuje emotikony


redaguje poprawnie pod względem językowym, ortograficznym i kompozycyjnym
kartkę pocztową z życzeniami lub pozdrowieniami w związku z określoną
sytuacją

6.,
7.

Co
wiemy o głoskach, literach i sylabach?


wymienia litery w kolejności alfabetycznej


dzieli wyrazy na sylaby


porządkuje wyrazy w kolejności alfabetycznej


poprawnie dzieli wyrazy na sylaby


odróżnia głoski i litery


określa liczbę liter i głosek w podanych wyrazach


poprawnie przenosi wyrazy do następnej linii


odróżnia samogłoski i spółgłoski


bezbłędnie odróżnia samogłoski i spółgłoski


korzysta ze słownika ortograficznego


sprawnie korzysta ze słownika ortograficznego


korzysta z katalogu bibliotecznego

8.

Jak
korzystać ze słownika?


wyszukuje wyrazy w słowniku języka polskiego i słowniku ortograficznym

 


odczytuje definicje wyrazów w słowniku języka polskiego

 


odczytuje skróty i oznaczenia słownikowe


korzysta ze słownika ortograficznego


podejmuje próby korzystania ze słownika języka polskiego


korzysta ze słownika ortograficznego i słownika języka polskiego


podejmuje próby korzystania z internetowych wersji słowników


samodzielnie i sprawnie korzysta ze słownika ortograficznego i słownika
języka polskiego


korzysta z internetowych wersji słowników

9.

Jak
się porozumiewamy?


wskazuje nadawcę i odbiorcę komunikatu


odczytuje najczęściej występujące znaki graficzne i symbole


odróżnia komunikaty słowne, graficzne i dźwiękowe


odczytuje znaki graficzne i symbole


odczytuje informacje przekazywane za pomocą gestów i mimiki


przekazuje określone informacje odpowiednimi gestami i mimiką


projektuje znaki graficzne przekazujące określone informacje


przekazuje i odczytuje podstawowe słowa w języku migowym

10.

Oznajmiam,
pytam, rozkazuję…


buduje zdania


rozróżnia zdania oznajmujące, pytające i rozkazujące


buduje poprawnie proste zdania


buduje zdania oznajmujące, pytające i rozkazujące


buduje poprawnie zdania


przekształca zdania oznajmujące w zdania pytające


przekształca zdania rozkazujące tak, by wyrażały prośbę


stosuje różne rodzaje zdań w zależności od zamierzonego celu

11.

O
czym rozmawiali pani Kropka i pan Przecinek?


wskazuje znaki interpunkcyjne: kropkę, pytajnik, wykrzyknik


stosuje kropkę na końcu zdania


stosuje znaki interpunkcyjne: kropkę, wykrzyknik, pytajnik


poprawnie stosuje znaki interpunkcyjne: kropkę, wykrzyknik, pytajnik


określa różnicę w treści zdania w zależności od zastosowanego znaku interpunkcyjnego:
kropki, wykrzyknika, pytajnika


redaguje krótki dialog złożony z różnych rodzajów zdań i poprawnie stosuje
znaki interpunkcyjne

12.

List
Karolka


czyta głośno


wymienia
bohaterów utworu


wymienia wydarzenia przedstawione w utworze


czyta głośno i cicho


przedstawia bohaterów utworu


formułuje 2–3 zdania na temat wydarzeń przedstawionych w utworze


czyta głośno, wyraźnie, oraz cicho


określa narratora


opowiada w kilku zdaniach o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa 2–3 cechy bohatera


czyta głośno, stosując odpowiednie tempo i intonację


opowiada w ciekawy sposób o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa cechy bohatera


przedstawia swoją opinię o bohaterze i jego zachowaniu


porównuje doświadczenia bohatera z własnymi


samodzielnie formułuje zasady dobrego zachowania


przedstawia pomysły na ciekawe spędzanie wolnego czasu

1314.

Jak
napisać list?


poprawnie zapisuje miejscowość i datę


wymienia elementy listu


podejmuje próbę napisania listu


stosuje zwrot do adresata


redaguje list według wzoru


stosuje zwroty do adresata


stosuje zwroty grzecznościowe


redaguje list do kolegi


stosuje różne zwroty do adresata


dzieli tekst na akapity


redaguje list do określonego adresata na podany temat


samodzielnie, zgodnie z wymogami tej formy wypowiedzi, redaguje poprawny i wyczerpujący
list

1516.

Do
czego służy rzeczownik i przez co się odmienia?


wskazuje rzeczowniki wśród innych części mowy


podaje liczby, rodzaje i przypadki rzeczownika


określa rodzaj rzeczownika


odmienia rzeczownik przez liczby i przypadki


stosuje rzeczowniki w odpowiednich formach


określa przypadek i liczbę danego rzeczownika


rozpoznaje rodzaj rzeczowników sprawiających trudności, np. pomarańcza,
kontrola, kafelek


poprawnie używa różnych form rzeczowników sprawiających trudności, a w
przypadku wątpliwości korzysta ze słownika

17.

Dlaczego
pani Słowikowa płakała?


czyta wiersz głośno


wymienia bohaterów wiersza


dzieli wiersz na wersy, strofy,


wskazuje rymy, epitety


odtwarza wiersz z pamięci


czyta wiersz głośno, wyraźnie


przedstawia bohaterów utworu


wskazuje w tekście wiersza wers, strofę, rym


wygłasza z pamięci wiersz


czyta wiersz, podkreślając głosem ważne słowa


określa temat wiersza


wypisuje z wiersza przykłady rymów


określa 2–3 cechy bohaterów wiersza


opowiada w 2–3 zdaniach o sytuacji przedstawionej w wierszu


wskazuje w tekście wiersza epitety


wygłasza z pamięci wiersz w odpowiednim tempie, z prawidłową dykcją


czyta wiersz, stosując odpowiednie tempo i intonację


określa cechy bohaterów wiersza


opowiada w ciekawy sposób o sytuacji przedstawionej w wierszu


proponuje własne epitety


deklamuje wiersz, odpowiednio modulując głos i dokonując interpretacji
głosowej


prezentuje informacje o autorze wiersza


przedstawia własne propozycje nazw oryginalnych dań

18.

Dorośli
i dzieci


czyta głośno


wymienia
bohaterów utworu


wymienia wydarzenia przedstawione w utworze


czyta głośno i cicho


przedstawia bohaterów utworu


formułuje 2–3 zdania na temat wydarzeń przedstawionych w utworze


czyta głośno, wyraźnie, oraz cicho


określa narratora


opowiada w kilku zdaniach o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa 2–3 cechy bohatera


wyszukuje w słowniku języka polskiego znaczenie słowa rytuał


czyta głośno, stosując odpowiednie tempo i intonację


określa narratora


opowiada w ciekawy sposób o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa cechy bohatera


przedstawia swoją opinię o bohaterze i jego zachowaniu


porównuje doświadczenia bohatera z własnymi


prezentuje informacje o autorze utworu


sporządza notatkę o szkolnych albo rodzinnych rytuałach i wyjaśnia, czemu one
służą

19.

„Wszystko
jest poezją, każdy jest poetą”


czyta wiersz głośno


wymienia bohaterów wiersza


rozpoznaje wersy, strofy, epitety


czyta wiersz głośno, wyraźnie


przedstawia bohaterów utworu


wskazuje w tekście wiersza wers, strofę, epitet


czyta wiersz, podkreślając głosem ważne słowa


określa temat wiersza


przedstawia osobę mówiącą w wierszu


określa kilka cech bohaterki utworu


opowiada w 2–3 zdaniach o bohaterce utworu


wskazuje w tekście wiersza epitety


czyta wiersz, stosując odpowiednie tempo i intonację


określa cechy bohaterki utworu


opowiada w ciekawy sposób o bohaterce wiersza


określa nastrój utworu


tworzy poetyckie określenia dla zjawisk przyrody przedstawionych na zdjęciach

20.

Kto
się czubi, ten się lubi


czyta głośno


wymienia
bohaterów utworu


wymienia wydarzenia przedstawione w utworze


czyta głośno i cicho


przedstawia bohaterów utworu


formułuje 2–3 zdania na temat wydarzeń przedstawionych w utworze


czyta głośno, wyraźnie, oraz cicho


określa osobę opowiadającą o przedstawionych wydarzeniach


opowiada w kilku zdaniach o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa 2–3 cechy bohaterki


wyszukuje w słowniku języka polskiego znaczenie słowa anagram


czyta głośno, stosując odpowiednie tempo i intonację


opowiada w ciekawy sposób o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa cechy bohaterki


przedstawia swoją opinię o bohaterce i jej zachowaniu


porównuje doświadczenia bohaterki z własnymi


opowiada w ciekawy sposób o swoich relacjach z rodzeństwem lub przyjaciółmi


układa własne anagramy

2123.

Znam
zasady – piszę bezbłędnie!


wymienia zasady ortograficzne pisowni ó i u


poprawnie zapisuje wyrazy zakończone na: -ów, -ówka, -ówna


stosuje zasady ortograficzne pisowni ó i u


tworzy formy pokrewne i poprawnie zapisuje wyrazy z ó wymiennym


poprawnie zapisuje wyrazy zakończone na: -uj, -uje, -unek, -us, -usz,
-uch, -ura, -ulec


korzysta ze słownika ortograficznego


poprawnie zapisuje wyrazy z ó niewymiennym


samodzielnie i sprawnie korzysta ze słownika ortograficznego


poprawnie zapisuje wszystkie wyrazy z trudnością ortograficzną (pisownia ó
i u)

2425.
Podsumowanie wiadomości z rozdziału 1.

26.
Wspólne zabawy


wymienia kolory znajdujące się na obrazie


wymienia postaci występujące na obrazie


prezentuje postacie przedstawione na obrazie


określa czas i miejsce sytuacji przedstawionej na obrazie


określa kolory dominujące na obrazie


określa źródło światła


opisuje sytuację przedstawioną na obrazie


opisuje pierwszy i drugi plan obrazu


opowiada w kilku zdaniach o sytuacji przedstawionej na obrazie


proponuje tematy rozmów postaci przedstawionych na obrazie

 


określa nastrój obrazu i uczucia, jakie wywołuje, oraz uzasadnia swoją
wypowiedź


opowiada o innych sposobach spędzania wolnego czasu w gronie rówieśników


omawia elementy sztuki plastycznej: plan, barwy, kompozycję, światło, ruch

27.

Na
skrzydłach marzeń


czyta wiersz głośno


określa bohatera wiersza


wyjaśnia, czym jest wers i epitet


wyjaśnia, czym jest ożywienie


czyta wiersz głośno, wyraźnie


przedstawia bohatera utworu


wskazuje w tekście wiersza wers i epitet


rozpoznaje w tekście ożywienie


czyta wiersz, podkreślając głosem ważne słowa


określa temat wiersza


przedstawia osobę mówiącą w wierszu


określa kilka cech bohatera utworu


opowiada w 2–3 zdaniach o bohaterze utworu


wskazuje w tekście wiersza epitety


wskazuje w tekście ożywienie


czyta wiersz, stosując odpowiednie tempo i intonację


określa cechy bohatera utworu


opowiada w ciekawy sposób o bohaterze wiersza i jego marzeniach


określa nastrój utworu


wskazuje w tekście ożywienie i wyjaśnia jego funkcję


prezentuje informacje o autorce wiersza


wymyśla własne przykłady ożywienia

28.

Pierwszy
dzień w nowej szkole


czyta głośno


wymienia
bohaterów utworu


wymienia wydarzenia przedstawione w utworze


czyta głośno i cicho


przedstawia bohaterów utworu


formułuje 2–3 zdania na temat wydarzeń przedstawionych w utworze


czyta głośno, wyraźnie, oraz cicho


określa osobę opowiadającą o przedstawionych wydarzeniach


opowiada w kilku zdaniach o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa 2–3 cechy bohaterki


przedstawia sytuację, w której znalazła się bohaterka


przedstawia szkołę szwedzką


czyta głośno, stosując odpowiednie tempo i intonację


opowiada w ciekawy sposób o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa cechy bohaterki


wyraża swoją opinię o bohaterce, jej sytuacji w nowej szkole i uczuciach,
jakich doświadczyła


porównuje szkoły polską i szwedzką


przygotowuje w wybranej formie (plakat, film, prezentacja) interesujące
informacje o swojej szkole dla rówieśników z innego kraju

2930.

 

Miły,
grzeczny, koleżeński…


wskazuje przymiotniki wśród innych części mowy


podaje liczby, rodzaje i przypadki przymiotnika


odmienia przymiotnik przez liczby i przypadki


wypisuje z tekstu rzeczowniki wraz z określającymi je przymiotnikami


stosuje przymiotniki w odpowiednich formach


odróżnia przymiotniki w rodzaju męskoosobowym i niemęskoosobowym


określa przypadek, rodzaj i liczbę danego przymiotnika


określa rodzaj przymiotnika w liczbie pojedynczej i liczbie mnogiej


w przypadku wątpliwości korzysta z odpowiedniego słownika


opisuje szkolnego kolegę, używając przymiotników

31.

Wspólna
praca w grupie


czyta głośno


wymienia
bohaterów utworu


wymienia wydarzenia przedstawione w utworze


określa narratora


czyta głośno i cicho


przedstawia bohaterów utworu


formułuje 2–3 zdania na temat wydarzeń przedstawionych w utworze


podaje nazwy określające narratora uczestniczącego w wydarzeniach i
nieuczestniczącego w wydarzeniach


czyta głośno, wyraźnie, oraz cicho


określa narratora w tekście utworu


opowiada w kilku zdaniach o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa 2–3 cechy bohaterów


czyta głośno, stosując odpowiednie tempo i intonację


opowiada w ciekawy sposób o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa cechy bohaterów


wyraża swoją opinię o bohaterach i ich zachowaniu


porównuje doświadczenia bohaterów z własnymi


prezentuje własne zdanie na temat pracy w grupie


pracując w grupie, ustala zasady, które powinny obowiązywać podczas wspólnego
wykonywania zadań

32.

Czym
jest dla mnie książka?


czyta wiersz głośno


określa bohatera wiersza


wie, czym jest wers, strofa


podaje tytuł i autora swojej ulubionej książki


czyta wiersz głośno, wyraźnie


przedstawia bohatera utworu


wskazuje w tekście wiersza wers i epitet


wskazuje wers, który mówi o korzyściach płynących z czytania książek


przedstawia w 2–3 zdaniach swoją ulubioną książkę


czyta wiersz, podkreślając głosem ważne słowa


określa temat wiersza


przedstawia osobę mówiącą w wierszu


wskazuje wersy, które mówią o korzyściach płynących z czytania książek


wskazuje w tekście wiersza epitety


wskazuje w tekście ożywienie


prezentuje swoją ulubioną książkę


czyta wiersz, stosując odpowiednie tempo i intonację


określa temat wiersza


przedstawia korzyści płynące z czytania książek


wskazuje w tekście ożywienie i wyjaśnia jego funkcję


wyjaśnia sformułowania książka – przyjaciółka, książka czeka


prezentuje swoje ulubione książki


wypowiada się na temat swoich doświadczeń czytelniczych


pisze do gazetki szkolnej informacje o książce, którą warto przeczytać

33.

Jak
powstaje książka?


wymienia osoby tworzące książki i wskazuje je na rysunku


opisuje pracę poszczególnych osób tworzących książki


określa cechy osób wykonujących zawody związane z tworzeniem książek


opowiada w kilku zdaniach, jak powstaje książka


opowiada w interesujący sposób, jak powstaje książka


opisuje budowę książki, posługując się odpowiednim słownictwem (strona
tytułowa, grzbiet książki itp.)


samodzielnie wyszukuje informacje w różnych źródłach i przygotowuje prezentację
przedstawiającą wybrany zawód związany z procesem powstawania książki

3435.

Widziałeś
Rysia czy rysia?

 


wymienia zasady ortograficzne pisowni wielką literą imion, nazwisk, przydomków,
pseudonimów, tytułów


stosuje zasady ortograficzne pisowni wielką literą imion, nazwisk, przydomków,
pseudonimów, tytułów


poprawnie zapisuje imiona, nazwiska, przydomki, przezwiska, tytuły książek,
filmów, programów, dzieł sztuki


korzysta ze słownika ortograficznego


poprawnie zapisuje tytuły książek, filmów, utworów, dzieł sztuki, programów
radiowych i telewizyjnych, również ze spójnikami i przyimkami wewnątrz tytułu


samodzielnie i sprawnie korzysta ze słownika ortograficznego


zapisuje poprawnie wszystkie podane wyrazy z trudnościami ortograficznymi (pisownia
wielką i małą literą)

36.

Cudzysłów
i kursywa


wskazuje cudzysłów i kursywę


wymienia zastosowanie cudzysłowu i kursywy


zapisuje tytuły utworów w cudzysłowach


zapisuje cytowane wypowiedzi w cudzysłowach


stosuje kursywę w tekście pisanym na komputerze


poprawnie zapisuje e-mail do kolegi lub koleżanki na temat swoich ulubionych
książek, filmów i programów TV


posługuje się poprawnymi formami rzeczownika cudzysłów

37.

Dobry
sposób na spędzanie wolnego czasu

 


czyta wiersz głośno


podaje nazwę formy spędzania wolnego czasu przedstawioną w wierszu


określa, czym jest wers, strofa i epitet


czyta wiersz głośno, wyraźnie


wypowiada
się na temat formy spędzania wolnego czasu przedstawionej w utworze


wskazuje w tekście wiersza wers, strofę i epitet


czyta wiersz, podkreślając głosem ważne słowa


określa temat wiersza


opowiada w 2–3 zdaniach o tym, co dzieje się w świecie opisanym w książkach


wskazuje w tekście wiersza epitety


czyta wiersz, stosując odpowiednie tempo i intonację


przedstawia korzyści płynące z czytania książek


wyjaśnia, jak rozumie dwa ostatnie wersy wiersza W bibliotece znajdziesz…


wypowiada się na temat swoich doświadczeń czytelniczych


układa własne propozycje wyrazów rymujących się

38.

Co
znajduje się w bibliotece?


wymienia, co znajduje się w księgozbiorze podręcznym


określa, czym jest katalog biblioteczny


wymienia zasady zachowania się w bibliotece


wymienia rodzaje katalogów bibliotecznych


przestrzega zasad zachowania się w bibliotece


rozróżnia rodzaje katalogów bibliotecznych


wybiera katalog biblioteczny odpowiedni w określonej sytuacji


korzysta z katalogu bibliotecznego przy szukaniu książek i materiałów


swobodnie korzysta z katalogu bibliotecznego i wyszukuje potrzebne książki i
materiały

39.

Jakie
informacje odczytujesz z karty katalogowej?


określa, czym jest karta katalogowa i wymienia jej najważniejsze elementy


wymienia elementy karty katalogowej


odczytuje z karty katalogowej informacje o szukanej książce


odnajduje w książce informacje potrzebne do przygotowania karty katalogowej


znajduje wskazane informacje w karcie katalogu internetowego


korzysta z katalogu internetowego


swobodnie korzysta z katalogu internetowego i wyszukuje potrzebne książki i
materiały

4041.

Jak
sporządzić notatkę?


określa, czym jest notatka i wymienia różne sposoby notowania


odróżnia różne sposoby notowania


notuje ważne informacje w formie krótkiego tekstu i punktów


wybiera z tekstu ważne informacje


notuje ważne informacje w formie krótkiego tekstu, punktów, schematu, tabeli


sporządza notatkę w określonej formie


wybiera sposób zanotowania ważnych informacji


trafnie wybiera najlepszą formę notatki i samodzielnie ją redaguje, zgodnie z
wymogami dotyczącymi tej formy wypowiedzi


odczytuje skróty: wg, nr, np., ok., m.in., r., w. i posługuje się nimi
w notatkach

42.

Anioł
i szkolne zabawy

 


czyta wiersz głośno


wymienia bohaterów wiersza


określa, czym jest wers, rym, epitet


odtwarza wiersz z pamięci


czyta wiersz głośno, wyraźnie


przedstawia bohaterów utworu


wskazuje w tekście wiersza wersy, rymy i epitet


wygłasza wiersz z pamięci


czyta wiersz, podkreślając głosem ważne słowa


określa temat wiersza


przedstawia osobę mówiącą w wierszu


określa kilka cech bohaterów utworu


opowiada w 2–3 zdaniach o sytuacji przedstawionej w wierszu


wygłasza z pamięci wiersz w odpowiednim tempie, z prawidłową dykcją


czyta wiersz, stosując odpowiednie tempo i intonację


przedstawia bohaterów utworu


opisuje zachowanie bohaterów utworu i wyraża swoją opinię na ten temat


wyjaśnia, jak rozumie komentarz anioła


deklamuje wiersz, odpowiednio modulując głos i dokonując interpretacji
głosowej


omawia wyczerpująco sytuację przedstawioną w wierszu i odwołuje się do
własnych doświadczeń

43.

Szkolne
nieporozumienia


czyta głośno


wymienia
bohaterów utworu


wymienia wydarzenia przedstawione w utworze


definiuje pojęcie narratora


czyta głośno i cicho


przedstawia bohaterów utworu


formułuje 2–3 zdania na temat wydarzeń przedstawionych w utworze


czyta głośno, wyraźnie, oraz cicho


określa narratora w tekście utworu


opowiada w kilku zdaniach o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa 2–3 cechy bohatera


wyjaśnia, na czym polegało nieporozumienie


czyta głośno, stosując odpowiednie tempo i intonację


opowiada w ciekawy sposób o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa cechy bohatera


wyraża swoją opinię o bohaterze i jego zachowaniu


porównuje doświadczenia bohatera z własnymi


prezentuje informacje o autorce utworu


podaje przykłady innych szkolnych nieporozumień

4445.

Pierwsze
spotkanie z lekturą „Akademia pana Kleksa”


czyta głośno i cicho


wymienia
bohaterów utworu


wymienia najważniejsze wydarzenia przedstawione w utworze


czyta głośno i cicho


przedstawia bohaterów utworu


wskazuje postacie fantastyczne


przedstawia miejsce i czas wydarzeń


formułuje 2–3 zdania na temat wydarzeń przedstawionych w utworze


czyta głośno, wyraźnie, oraz cicho


określa narratora utworu


opowiada w kilku zdaniach o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa 2–3 cechy głównego bohatera utworu


określa wydarzenia i postacie fantastyczne


czyta głośno, stosując odpowiednie tempo i intonację


opowiada w ciekawy sposób o wydarzeniach przedstawionych w utworze


przedstawia bohaterów utworu


określa cechy bohaterów utworu


wyraża swoją opinię o lekturze


prezentuje informacje o autorze lektury i innych jego utworach


pisze opowiadanie wywołane treścią lektury


samodzielnie sporządza notatki

46.

Niezwykłe
lekcje w Akademii pana Kleksa


czyta głośno


wymienia
bohaterów utworu


wymienia wydarzenia przedstawione w utworze


wskazuje postacie fantastyczne


czyta głośno i cicho


przedstawia bohaterów utworu


przedstawia miejsce i czas wydarzeń


formułuje 2–3 zdania na temat wydarzeń przedstawionych w utworze


wskazuje wydarzenia fantastyczne


czyta głośno, wyraźnie, oraz cicho


określa narratora utworu


opowiada w kilku zdaniach o lekcjach w Akademii pana Kleksa


określa 2–3 cechy pana Kleksa


określa wydarzenia, postacie i przedmioty fantastyczne


wypisuje wydarzenia fantastyczne


czyta głośno, stosując odpowiednie tempo i intonację


opowiada w ciekawy sposób o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa cechy pana Kleksa


opowiada w ciekawy sposób o lekcjach w Akademii pana Kleksa


redaguje notatkę w punktach – plan dnia w Akademii pana Kleksa


proponuje nietypowe przedmioty, których lekcje mogłyby się odbywać w szkole


wyczerpująco wypowiada się na temat wydarzeń przedstawionych w tekście,
odwołując się do znajomości całej lektury

47.

Jak
opisać postać?


definiuje opis postaci i wymienia jego najważniejsze elementy


wymienia wyrazy opisujące wygląd postaci


opisuje ustnie w 2–3 zdaniach wygląd i zachowanie postaci rzeczywistej


podaje wyrazy o znaczeniu przeciwstawnym


redaguje według wzoru opis postaci rzeczywistej


redaguje opis postaci rzeczywistej

 


stosuje odpowiednią kompozycję w wypowiedzi pisemnej


wydziela akapity w wypowiedzi pisemnej


samodzielnie, zgodnie z wymogami dotyczącymi tej formy wypowiedzi, redaguje
poprawny i wyczerpujący opis postaci, unikając powtórzeń

48.

Kłopoty
z kolegami

 


czyta głośno


wymienia
bohaterów utworu


wymienia wydarzenia przedstawione w utworze


definiuje pojęcie narratora


czyta głośno, z podziałem na role


przedstawia bohaterów utworu


formułuje 2–3 zdania na temat wydarzeń przedstawionych w utworze


czyta głośno, wyraźnie, z podziałem na role


określa narratora w tekście utworu


przedstawia miejsce i czas wydarzeń


opowiada w kilku zdaniach o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa 2–3 cechy Pinokia


czyta głośno, z podziałem na role, stosując odpowiednie tempo i intonację


opowiada w ciekawy sposób o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa cechy bohaterów utworu


wyraża swoją opinię o bohaterach i ich zachowaniu


porównuje doświadczenia Pinokia z własnymi


prezentuje informacje o autorze lektury


wyczerpująco wypowiada się na temat wydarzeń przedstawionych w tekście,
odwołując się do znajomości całej lektury

4950.
Podsumowanie wiadomości z rozdziału 2.

51.
Poznajmy się!


wymienia kolory znajdujące się na obrazie


wymienia postacie występujące na obrazie

 


prezentuje postacie przedstawione na obrazie (stroje, mimikę)


określa czas i miejsce sytuacji przedstawionej na obrazie


określa dominujące na obrazie kolory


określa źródło światła


opisuje sytuację przedstawioną na obrazie


nazywa emocje, które mogą odczuwać chłopcy


opisuje pierwszy i drugi plan obrazu


opowiada w kilku zdaniach o sytuacji przedstawionej na obrazie


proponuje, o czym mogą myśleć bohaterowie przedstawieni na obrazie


określa nastrój obrazu i uczucia, jakie wywołuje, oraz uzasadnia swoją
wypowiedź


omawia elementy sztuki plastycznej: plan, barwy, kompozycję, światło, ruch

52.

Myślę,
więc jestem


czyta wiersz głośno


określa osobę mówiącą w wierszu


określa, czym jest wers, rym


wyjaśnia, czym jest porównanie


czyta wiersz głośno, wyraźnie


przedstawia osobę mówiącą w wierszu


przedstawia myśli osoby mówiącej w wierszu


wskazuje w tekście wiersza wersy, rymy i porównanie


czyta wiersz, podkreślając głosem ważne słowa


określa temat wiersza


określa kilka cech osoby mówiącej w wierszu


opowiada w 2–3 zdaniach o swoich zainteresowaniach, ulubionych zajęciach i
marzeniach


wskazuje w tekście porównania


czyta wiersz, stosując odpowiednie tempo i intonację


wskazuje w tekście wiersza porównania i określa ich funkcję


opowiada o swoich zainteresowaniach, ulubionych zajęciach, planach i marzeniach


wymyśla własne przykłady porównań


rysuje ilustrację do wybranego fragmentu wiersza (przekład intersemiotyczny)

5354.

Co
jest potrzebne dzieciom?

 


czyta głośno


wymienia
bohaterów utworu


wymienia wydarzenia przedstawione w utworze


wymienia 2–3 życzenia dzieci


czyta głośno, z podziałem na role


przedstawia bohaterów utworu


formułuje 2–3 zdania na temat wydarzeń przedstawionych w utworze


wymienia życzenia dzieci


czyta głośno, wyraźnie, z podziałem na role


określa narratora utworu


przedstawia miejsce i czas wydarzeń


opowiada w kilku zdaniach o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa 2–3 cechy Maciusia


określa 2–3 cechy dzieci


ocenia postulaty dzieci


sporządza notatkę w formie tabeli na temat potrzeb dzieci


czyta głośno, z podziałem na role, stosując odpowiednie tempo i intonację


opowiada w ciekawy sposób o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa cechy bohaterów utworu


wyraża swoją opinię o bohaterach i ocenia ich zachowanie


proponuje własny postulat na sejm dziecięcy


porównuje doświadczenia bohaterów z własnymi


prezentuje informacje o autorze lektury


wyczerpująco wypowiada się na temat wydarzeń przedstawionych w tekście,
odwołując się do znajomości całej lektury


wyszukuje w internecie informacje o prawach dziecka i sporządza na ten temat
notatkę

55.

Jaką
cechę ośmiesza poeta?

 


czyta wiersz głośno


określa osobę mówiącą w wierszu


określa, czym jest wers, strofa, epitet


odtwarza wiersz z pamięci

 


czyta wiersz głośno, wyraźnie


przedstawia osobę mówiącą w wierszu


wskazuje w tekście wiersza wers, strofę, epitet


wygłasza wiersz z pamięci


czyta wiersz, podkreślając głosem ważne słowa


określa nastrój wiersza


wymienia kilka cech osoby mówiącej w wierszu


opowiada w 2–3 zdaniach o bohaterce utworu


wskazuje w tekście wiersza epitety


wygłasza z pamięci wiersz w odpowiednim tempie, z prawidłową dykcją


czyta wiersz, stosując odpowiednie tempo i intonację


określa osobę mówiącą w wierszu


określa cechy osoby mówiącej w wierszu


opisuje zachowanie bohaterki utworu i wyraża swoją opinię na ten temat


deklamuje wiersz, odpowiednio modulując głos i oddając nastrój utworu


wyjaśnia, jaka jest różnica między chwaleniem a przechwalaniem


wyjaśnia, jakimi osiągnięciami, wiedzą i umiejętnościami warto się chwalić

5658.

Prawie
wszystko o czasowniku


wskazuje czasowniki wśród innych części mowy


podaje liczby, rodzaje i osoby czasownika


wskazuje czasowniki w czasie przeszłym, teraźniejszym i przyszłym


określa bezokolicznik jako nieosobową formę czasownika


odmienia czasowniki przez liczby i osoby


odróżnia czasowniki w czasie przeszłym, teraźniejszym i przyszłym


rozpoznaje bezokolicznik


stosuje czasowniki w odpowiednich formach


określa osobę, liczbę i rodzaj czasownika


odróżnia osobową formę czasownika od nieosobowej


poprawnie stosuje czasowniki w różnych rodzajach


tworzy poprawne formy trudnych czasowników


określa osobę, rodzaj i liczbę danego czasownika


używa bezokoliczników w wypowiedzi


używa poprawnego sformułowania ubieram się w płaszcz

5960.

Pisałem,
piszę, będę pisał?


wskazuje czasowniki w czasie przeszłym, teraźniejszym i przyszłym


podaje liczby, rodzaje i osoby czasownika


określa rodzaj męskoosobowy i niemęskoosobowy czasownika w czasie przeszłym


odróżnia czasowniki w czasie przeszłym, teraźniejszym i przyszłym


odmienia czasowniki w czasie przeszłym przez osoby, liczby i rodzaje


określa rodzaj czasownika w czasie przeszłym w liczbie pojedynczej i mnogiej


wskazuje czasowniki w rodzaju męskoosobowym i niemęskoosobowym


stosuje czasowniki w czasie przeszłym, teraźniejszym i przyszłym


odmienia czasowniki w czasie przyszłym w formie prostej i złożonej


odróżnia rodzaj męskoosobowy i niemęskoosobowy czasowników w czasie przeszłym


przekształca teksty pisane w czasie teraźniejszym na teksty pisane w czasie
przeszłym lub przyszłym


stosuje formy prostą i złożoną czasowników w czasie przyszłym


odróżnia w formach osobowych czasowników formę złożoną czasu przyszłego z
bezokolicznikiem od formy złożonej z dwóch czasowników

6162.

Pierwsze
spotkanie z lekturą „Mikołajek”


czyta głośno


wymienia
bohaterów utworu


wymienia najważniejsze wydarzenia przedstawione w utworze


czyta głośno i cicho


przedstawia bohaterów utworu


przedstawia miejsce i czas wydarzeń


formułuje 2–3 zdania na temat wydarzeń przedstawionych w utworze


czyta głośno, wyraźnie, oraz cicho


określa narratora utworu


opowiada w kilku zdaniach o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa 2–3 cechy głównego bohatera utworu


wyszukuje w lekturze określone informacje


wyraża w 2–3 zdaniach swoją opinię o lekturze


czyta głośno, stosując odpowiednie tempo i intonację


opowiada w ciekawy sposób o wydarzeniach przedstawionych w utworze


przedstawia bohaterów utworu


wyraża swoją opinię o bohaterach i ich zachowaniu


porównuje doświadczenia bohaterów z własnymi


wyszukuje w lekturze określone informacje i sporządza z nich notatki


wyraża swoją opinię o lekturze


prezentuje informacje o autorach lektury


redaguje twórcze opowiadanie związane z treścią utworu, np. o zabawnej
historii, która wydarzyła się w szkole

63.

Ludeczka
da się lubić?!


czyta głośno


wymienia
bohaterów utworu


wymienia najważniejsze wydarzenia przedstawione w utworze


podaje nazwę opowiadania


czyta głośno i cicho


przedstawia bohaterów utworu


przedstawia miejsce i czas wydarzeń


formułuje 2–3 zdania na temat wydarzeń przedstawionych w utworze


wymienia charakterystyczne cechy opowiadania


czyta głośno, wyraźnie, oraz cicho


określa narratora utworu


opowiada w kilku zdaniach o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa 2–3 cechy głównego bohatera utworu


określa 2–3 cechy bohaterki utworu


porównuje doświadczenia bohaterów z własnymi


wskazuje w tekście dwie charakterystyczne cechy opowiadania


czyta głośno, stosując odpowiednie tempo i intonację


opowiada w ciekawy sposób o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa cechy bohaterów utworu


wyraża swoją opinię o bohaterach i ich zachowaniu


wskazuje w tekście charakterystyczne cechy opowiadania


wypowiada się w sposób wyczerpujący na temat wydarzeń przedstawionych w
tekście, odwołując się do znajomości całej lektury

64.

Dobry
sposób na przezwiska


czyta wiersz głośno


określa, czym jest podmiot liryczny w wierszu


określa, czym jest wers i strofa


wyjaśnia, czym jest wyraz bliskoznaczny


czyta wiersz głośno, wyraźnie


przedstawia podmiot liryczny w wierszu


wskazuje w tekście wiersza wers i strofę


wskazuje wyrazy bliskoznaczne


czyta wiersz, podkreślając głosem ważne słowa


określa temat wiersza


określa nastrój wiersza


określa osobę mówiącą w wierszu


wymienia kilka cech bohaterki wiersza


opowiada w 2–3 zdaniach o bohaterce utworu


dobiera wyrazy bliskoznaczne


czyta wiersz, stosując odpowiednie tempo i intonację


opisuje zachowanie bohaterki utworu i wyraża swoją opinię na ten temat


porównuje doświadczenia bohaterki z własnymi


wyjaśnia, jaka jest różnica między przezwiskiem a przydomkiem


pracując w grupie, wymyśla ciekawe i zabawne przydomki odnoszące się do zalet
oraz mocnych stron kolegów i koleżanek

65.

Jak
korzystać ze słownika wyrazów bliskoznacznych?


wyszukuje wyrazy w słowniku wyrazów bliskoznacznych


odczytuje wyrazy bliskoznaczne w słowniku synonimów


odczytuje skróty i oznaczenia słownikowe


korzysta ze słownika synonimów


trafnie dobiera wyrazy bliskoznaczne


podejmuje próby korzystania z internetowych wersji słownika


samodzielnie i sprawnie korzysta ze słownika synonimów

66.

Nie
wszyscy muszą być jednakowi


czyta głośno


wymienia
bohaterów utworu


wymienia najważniejsze wydarzenia przedstawione w utworze


określa, czym jest opowiadanie


czyta głośno i cicho


przedstawia bohaterów utworu


przedstawia miejsce i czas wydarzeń


formułuje 2–3 zdania na temat wydarzeń przedstawionych w utworze


wymienia charakterystyczne cechy opowiadania


czyta głośno, wyraźnie, oraz cicho


określa narratora utworu


opowiada w kilku zdaniach o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa 2–3 cechy głównego bohatera utworu


wskazuje w tekście dwie charakterystyczne cechy opowiadania


czyta głośno, stosując odpowiednie tempo i intonację


opowiada w ciekawy sposób o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa cechy bohaterów utworu i ich relacje


wyraża swoją opinię o bohaterach i ich zachowaniu


wskazuje w tekście charakterystyczne cechy opowiadania


wypowiada się w wyczerpujący sposób na temat wydarzeń przedstawionych w
tekście i wyjaśnia, jak rozumie słowa: Nie wszyscy muszą być jednakowi

 

6769.
Każdy z nas potrafi zrozumieć zasady ortografii!


wymienia zasady ortograficzne pisowni rz i ż


poprawnie
zapisuje wyrazy zakończone na: -arz, -erz, -mistrz, -mierz


stosuje zasady ortograficzne pisowni rz i ż


poprawnie zapisuje wyrazy z ż po l, ł, r, n


tworzy formy pokrewne i poprawnie zapisuje wyrazy z rz i ż wymiennym


korzysta ze słownika ortograficznego


poprawnie zapisuje wyjątki w pisowni rz po spółgłoskach


poprawnie zapisuje wyrazy z rz i ż niewymiennym


zapisuje poprawnie wszystkie podane wyrazy z trudnościami ortograficznymi (pisownia
rz i ż)


samodzielnie i sprawnie korzysta ze słownika ortograficznego

7072.

Niezwykle
cenne stare tenisówki


czyta głośno


wymienia
bohaterów utworu


wymienia najważniejsze wydarzenia przedstawione w utworze


czyta głośno i cicho


przedstawia bohaterów utworu


przedstawia miejsce i czas wydarzeń


formułuje 2–3 zdania na temat wydarzeń przedstawionych w utworze


czyta głośno, wyraźnie, oraz cicho


określa narratora utworu


opowiada w kilku zdaniach o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa 2–3 cechy głównego bohatera utworu


czyta głośno, stosując odpowiednie tempo i intonację


opowiada w ciekawy sposób o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa cechy bohaterów utworu i ich relacje


wyraża swoją opinię o bohaterach i ich zachowaniu


porównuje doświadczenia bohatera z własnymi


opisuje magiczne tenisówki Percy’ego i wyjaśnia, na czym polegała ich moc

7374.
Jak opisać przedmiot?


wymienia najważniejsze elementy opisu przedmiotu


podaje wyrazy opisujące wygląd przedmiotu


opisuje ustnie w 2–3 zdaniach wygląd, wielkość, kształt, kolor przedmiotu


wyszukuje w tekście informacje na temat wyglądu przedmiotu


redaguje według wzoru opis przedmiotu


redaguje opis przedmiotu


stosuje w wypowiedzi pisemnej odpowiednią kompozycję


wydziela akapity


samodzielnie, zgodnie z wymogami dotyczącymi tej formy wypowiedzi, redaguje
poprawny i wyczerpujący opis przedmiotu, unikając powtórzeń

75.

Kto
może zostać wielkim człowiekiem?


czyta wiersz głośno


definiuje podmiot liryczny


określa, czym jest wers i rym


wyjaśnia pojęcie adresata utworu

 


czyta wiersz głośno, wyraźnie


przedstawia podmiot liryczny w wierszu


wskazuje w tekście wiersza wersy i rymy


wskazuje adresata utworu


czyta wiersz, podkreślając głosem ważne słowa


określa temat wiersza


określa adresata utworu


określa podmiot liryczny


wymienia 2–3 cechy, jakie powinna mieć osoba, która zasługuje na miano
wielkiego człowieka


czyta wiersz, stosując odpowiednie tempo i intonację


opisuje adresata utworu


przedstawia cechy, jakie powinna mieć osoba, która zasługuje na miano
wielkiego człowieka


wyjaśnia pisownię wielką literą wyrazu Wielkość


prezentuje informacje o autorce wiersza


wyjaśnia pisemnie, jak rozumie słowa Nie wiadomo wcale, jak się Wielkość w
życiu rozpoczyna


samodzielnie przygotowuje informacje o osobie, która zasługuje na miano wielkiego
człowieka

7677.
Podsumowanie wiadomości do rozdziału 3.

78.

Wiosenny
pejzaż


wymienia kolory znajdujące się na obrazie


określa czas i miejsce przedstawione na obrazie


wymienia elementy pejzażu przedstawione na obrazie


przedstawia elementy pejzażu przedstawione na obrazie


określa czas i miejsce przedstawione na obrazie


odróżnia pejzaż od portretu i martwej natury


określa dominujące na obrazie kolory


określa źródło światła i ruch


opisuje elementy pejzażu przedstawionego na obrazie


określa nastrój, jaki wywołuje obraz


opisuje pierwszy i drugi plan obrazu


wyjaśnia związek między obrazem a tytułem rozdziału


określa nastrój obrazu i uczucia, jakie wywołuje, oraz uzasadnia swoją
wypowiedź


omawia elementy sztuki plastycznej: plan, barwy, kompozycję, światło, ruch

79.

Co
łączy Polaków?


czyta wiersz głośno


określa, czym jest podmiot liryczny


wskazuje wers, strofy i rymy


określa pojęcie adresata utworu


odtwarza wiersz z pamięci


czyta wiersz głośno, wyraźnie


przedstawia podmiot liryczny w wierszu


wskazuje w tekście wiersza wersy, strofy i rymy


wskazuje wers, w którym znajduje się zwrot do adresata utworu


wygłasza wiersz z pamięci


czyta wiersz, podkreślając głosem ważne słowa


określa temat wiersza


określa adresata utworu


określa podmiot liryczny


wymienia dwa uczucia, jakie wyraża utwór


wygłasza z pamięci wiersz w odpowiednim tempie, z prawidłową dykcją


czyta wiersz, stosując odpowiednie tempo i intonację


opisuje adresata utworu


przedstawia uczucia, jakie wyraża utwór


wyjaśnia, jak rozumie słowo patriotyzm


określa nastrój utworu


deklamuje wiersz, odpowiednio modulując głos i oddając nastrój utworu


prezentuje informacje o autorze wiersza


przygotowuje dla rówieśników z innego kraju interesujące informacje o Polsce w
wybranej formie (plakat, film, prezentacja)

8081.

Najważniejsza
pieśń Polaków


odtwarza tekst hymnu z pamięci


przyjmuje odpowiednią postawę w czasie śpiewania hymnu


wymienia uroczystości i sytuacje, w czasie których śpiewany jest hymn
państwowy


określa, czym jest rytm


wskazuje adresata utworu


wskazuje podmiot liryczny w utworze


wskazuje w tekście wersy, strofy, rymy


odczytuje strofę, dzieląc wyrazy na sylaby


określa temat utworu


określa adresata utworu


określa podmiot liryczny w utworze


wymienia dwa uczucia, jakie wyraża utwór


porównuje rytm w dwóch dowolnie wybranych strofach


nazywa uczucia, jakie wyraża utwór, i wskazuje odpowiednie cytaty


określa nastrój utworu


wyjaśnia, na czym polega rytm utworu


objaśnia znaczenie wyrazów nieużywanych współcześnie


prezentuje historię powstania polskiego hymnu państwowego


wyjaśnia, kim byli: Jan Henryk Dąbrowski, Stefan Czarniecki, Napoleon
Bonaparte

8283.

Poetycki
zachwyt nad polskim niebem


czyta utwór głośno


określa, czym jest liryczny


wskazuje wers i rymy


definiuje adresata utworu


odtwarza fragment utworu z pamięci


określa, czym jest porównanie i ożywienie


czyta wiersz głośno, wyraźnie


przedstawia podmiot liryczny w wierszu


wskazuje w tekście wiersza wersy i rymy


wskazuje porównanie i ożywienie


wygłasza z pamięci fragment utworu


czyta wiersz, podkreślając głosem ważne słowa


określa temat wiersza


określa adresata utworu


określa podmiot liryczny


wymienia dwa uczucia, jakie wyraża utwór


wskazuje porównania i ożywienia


sporządza notatkę w formie tabeli o przedstawionych w utworze chmurach,
wypisując przymiotniki i czasowniki


wygłasza z pamięci fragment utworu w odpowiednim tempie, z prawidłową dykcją


czyta wiersz, stosując odpowiednie tempo i intonację


objaśnia znaczenie wyrazów nieużywanych dziś


przedstawia uczucia, jakie wyraża utwór


określa nastrój utworu


wyjaśnia występujące w utworze porównania i ożywienia


nazywa uczucia, jakie wyraża utwór


wyjaśnia, dlaczego według tytułowego bohatera ojczyste niebo jest piękniejsze
od włoskiego


deklamuje fragment utworu, odpowiednio modulując głos i oddając jego nastrój


prezentuje informacje o autorze utworu


układa porównania opisujące inne zjawiska przyrody, np. deszcz, zachód słońca,
tęczę

84.

Jaką
funkcję pełni przysłówek?


wskazuje przysłówki wśród innych części mowy


wyszukuje przysłówki w tekście


rozpoznaje przysłówki pochodzące od przymiotników


tworzy przysłówki od przymiotników


posługuje się przysłówkami w zdaniu


określa znaczenie przysłówków w zdaniu


dostrzega związek między przysłówkiem a czasownikiem


redaguje tekst z wykorzystaniem różnych, celowo dobranych przysłówków

85.

Tajemnicze
życzenie


czyta głośno


wymienia
bohaterów utworu


wymienia najważniejsze wydarzenia przedstawione w utworze


rozróżnia wydarzenia realistyczne i fantastyczne


czyta głośno i cicho


przedstawia bohaterów utworu


przedstawia miejsce i czas wydarzeń


formułuje 2–3 zdania na temat wydarzeń przedstawionych w utworze


wskazuje wydarzenia realistyczne i fantastyczne


czyta głośno, wyraźnie, oraz cicho


określa narratora utworu


opowiada w kilku zdaniach o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa 2–3 cechy bohaterów utworu


określa wydarzenia realistyczne i fantastyczne


czyta głośno, stosując odpowiednie tempo i intonację


opowiada ciekawie o wydarzeniach przedstawionych w utworze, zachowując
chronologię


określa cechy bohaterów utworu


wyraża swoją opinię o bohaterach i ich zachowaniu


wyjaśnia morał płynący z opowieści


wyszukuje w bibliotece lub internecie informacje o księciu Popielu i sporządza
notatkę na jego temat


wyjaśnia, na czym polegał obrzęd postrzyżyn u Słowian

86.

„Tutaj
się osiedlimy…”


czyta głośno


wymienia
bohaterów utworu


wymienia najważniejsze wydarzenia przedstawione w utworze


wymienia wydarzenia realistyczne i fantastyczne


określa, czym jest legenda


czyta głośno i cicho


przedstawia bohaterów utworu


przedstawia miejsce i czas wydarzeń


formułuje 2–3 zdania na temat wydarzeń przedstawionych w utworze


wskazuje wydarzenia realistyczne i fantastyczne


wymienia charakterystyczne cechy legendy


czyta głośno, wyraźnie, oraz cicho


określa narratora utworu


opowiada w kilku zdaniach o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa wydarzenia realistyczne i fantastyczne


określa 2–3 cechy głównego bohatera utworu


wskazuje w tekście dwie charakterystyczne cechy legendy


czyta głośno, stosując odpowiednie tempo i intonację


opowiada w ciekawy sposób o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa cechy bohaterów utworu


wyraża swoją opinię o bohaterach i ich zachowaniu


rozpoznaje czytany utwór jako legendę i wskazuje w nim charakterystyczne
cechy legendy


wyszukuje w bibliotece lub internecie informacje o godle Polski i sporządza
na jego temat notatkę


wyszukuje w bibliotece lub internecie informacje o herbie miejscowości, w
której mieszka

8788.

Nie
lubię niemiłych niespodzianek


wymienia zasady ortograficzne pisowni nie z czasownikami,
rzeczownikami, przymiotnikami i przysłówkami


stosuje zasady ortograficzne pisowni nie z czasownikami,
rzeczownikami, przymiotnikami i przysłówkami


poprawnie zapisuje wyrazy z przeczeniem nie


korzysta
ze słownika ortograficznego


stosuje zasady ortograficzne pisowni nie z czasownikami,
rzeczownikami, przymiotnikami i przysłówkami


zapisuje poprawnie wszystkie podane wyrazy z trudnościami ortograficznymi (pisownia
nie z różnymi częściami mowy)


samodzielnie i sprawnie korzysta ze słownika ortograficznego

89.

Legenda
o Juracie, bursztynie i sztormie

 


czyta głośno i cicho


wymienia
bohaterów utworu


wymienia najważniejsze wydarzenia przedstawione w utworze


rozróżnia wydarzenia i postacie realistyczne i fantastyczne


określa, czym jest legenda

 


czyta z odpowiednią artykulacją i uwzględnieniem znaków interpunkcyjnych


przedstawia bohaterów utworu


przedstawia miejsce i czas wydarzeń


formułuje 2–3 zdania na temat wydarzeń przedstawionych w utworze


wskazuje wydarzenia i postacie realistyczne i fantastyczne


wymienia charakterystyczne cechy legendy


czyta głośno, wyraźnie, z podziałem na role


określa narratora utworu


opowiada w kilku zdaniach o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa wydarzenia oraz postacie realistyczne i fantastyczne


określa 2–3 cechy głównego bohatera utworu


wskazuje w tekście dwie charakterystyczne cechy legendy


czyta głośno, stosując odpowiednie tempo i intonację


opowiada w ciekawy sposób o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa cechy bohaterów utworu


wyraża swoją opinię o bohaterach i ich zachowaniu


rozpoznaje czytany utwór jako legendę i wskazuje w nim charakterystyczne
cechy legendy


wymienia legendy związane z regionem, w którym mieszka


w sposób interesujący opowiada jedną z legend związanych z regionem, w którym
mieszka


samodzielnie, zgodnie z wymogami dotyczącymi tej formy wypowiedzi, pisze
opowiadanie o legendarnych wydarzeniach, unikając powtórzeń


wyszukuje w bibliotece lub internecie informacje o pochodzeniu bursztynu

90.

Jak
napisać plan wydarzeń?


określa, czym jest ramowy i szczegółowy plan wydarzeń

 


porządkuje według chronologii plan ramowy wydarzeń


redaguje odtwórczy plan ramowy wydarzeń


przekształca czasowniki w rzeczowniki nazywające czynności


rozbudowuje plan ramowy w plan szczegółowy


stosuje odpowiedni układ graficzny


samodzielnie, zgodnie z wymogami dotyczącymi tej formy wypowiedzi, redaguje
poprawny szczegółowy plan wydarzeń, unikając powtórzeń

91.

Fantazja
czarnoksiężnika z Krakowa


czyta głośno i cicho


wymienia
bohaterów utworu


wymienia najważniejsze wydarzenia przedstawione w utworze


rozróżnia wydarzenia i postacie realistyczne i fantastyczne


określa, czym jest legenda

 

 


czyta z odpowiednią artykulacją i uwzględnieniem znaków interpunkcyjnych


przedstawia bohaterów utworu


wymienia jedno miejsce realistyczne występujące w legendzie


formułuje 2–3 zdania na temat wydarzeń przedstawionych w utworze


wskazuje wydarzenia oraz postacie realistyczne i fantastyczne


wymienia charakterystyczne cechy legendy


czyta głośno, wyraźnie, z podziałem na role


określa narratora utworu


opowiada w kilku zdaniach o wydarzeniach przedstawionych w utworze


wymienia dwa miejsca realistyczne występujące w legendzie


określa wydarzenia i postacie realistyczne i fantastyczne


określa 2–3 cechy głównego bohatera utworu


wskazuje w tekście dwie charakterystyczne cechy legendy


czyta głośno, stosując odpowiednie tempo i intonację


opowiada w ciekawy sposób o wydarzeniach przedstawionych w utworze


wymienia trzy miejsca realistyczne występujące w legendzie: rynek w Krakowie,
kopalnie srebra w Olkuszu, Maczugę Herkulesa koło Pieskowej Skały


określa cechy bohaterów utworu


wyraża swoją opinię o bohaterach i ich zachowaniu


rozpoznaje czytany utwór jako legendę i wskazuje w nim charakterystyczne
cechy legendy


wyjaśnia znaczenie powiedzeń: Co nagle, to po diable; Jak się człowiek
śpieszy, to się diabeł cieszy


samodzielnie, zgodnie z wymogami dotyczącymi tej formy wypowiedzi, redaguje
poprawny szczegółowy plan wydarzeń, unikając powtórzeń

9293.

Co
się zdarzyło w karczmie Rzym?


czyta wiersz głośno


definiuje wers, strofę i rym


wymienia najważniejsze wydarzenia przedstawione w utworze


rozróżnia wydarzenia i postacie realistyczne i fantastyczne


odtwarza fragment wiersza z pamięci


czyta wiersz głośno, wyraźnie


wymienia bohaterów utworu


przedstawia miejsce i czas wydarzeń


formułuje 2–3 zdania na temat wydarzeń przedstawionych w utworze


wskazuje wydarzenia oraz postacie realistyczne i fantastyczne


wskazuje w tekście wiersza wersy, strofy i rymy


wygłasza z pamięci fragment wiersza


czyta wiersz, podkreślając głosem ważne słowa


określa temat utworu


prezentuje bohaterów utworu


opowiada w kilku zdaniach o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa wydarzenia oraz postacie realistyczne i fantastyczne


określa 2–3 cechy pana Twardowskiego


wygłasza z pamięci fragment wiersza w odpowiednim tempie, z prawidłową dykcją


czyta głośno, stosując odpowiednie tempo i intonację


opowiada w ciekawy sposób o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa cechy bohaterów utworu i ich relacje


wyraża swoją opinię o bohaterach i ich zachowaniu


deklamuje fragment wiersza, odpowiednio modulując głos i oddając nastrój
utworu


wyszukuje w bibliotece lub internecie informacje o panu Twardowskim


prezentuje informacje o autorze utworu


porównuje legendę o panu Twardowskim z utworem Adama Mickiewicza Pani
Twardowska

94.

Niezwykłe
spotkanie


czyta głośno i cicho


wymienia
bohaterów utworu


wymienia najważniejsze wydarzenia przedstawione w utworze


rozróżnia wydarzenia i postacie realistyczne i fantastyczne

 


czyta z odpowiednią artykulacją i uwzględnieniem znaków interpunkcyjnych


przedstawia bohaterów utworu


przedstawia miejsce i czas wydarzeń


formułuje 2–3 zdania na temat wydarzeń przedstawionych w utworze


wskazuje wydarzenia oraz postacie realistyczne i fantastyczne


czyta głośno, wyraźnie


opowiada w kilku zdaniach o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa wydarzenia oraz postacie realistyczne i fantastyczne


określa 2–3 cechy Złotego Kaczora


czyta głośno, stosując odpowiednie tempo i intonację


opowiada w ciekawy sposób o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa cechy Złotego Kaczora, uwzględniając jego sposób mówienia


wyraża swoją opinię o Złotym Kaczorze i jego zachowaniu


wyszukuje w bibliotece lub internecie legendę o Złotej Kaczce


opowiada legendę o Złotej Kaczce

95.

Teatralne
czary


czyta wiersz głośno


definiuje podmiot liryczny w wierszu


określa, czym jest wers, strofa, rym


wyjaśnia pojęcie adresata utworu


czyta wiersz głośno, wyraźnie


przedstawia podmiot liryczny w wierszu


wskazuje w tekście wiersza wersy, strofy i rymy


wskazuje wers, w którym znajduje się zwrot do adresata utworu


czyta wiersz, podkreślając głosem ważne słowa


określa temat wiersza


określa adresata utworu


określa podmiot liryczny


wymienia dwa uczucia, jakie wyraża utwór


czyta wiersz, stosując odpowiednie tempo i intonację


opisuje adresata utworu


przedstawia uczucia, jakie wyraża utwór


wypowiada się o swoich wrażeniach z ostatnio obejrzanego przedstawienia teatralnego


wymyśla sposoby wykorzystania różnych przedmiotów codziennego użytku w
teatrze

96.

Kto
pracuje w teatrze?


wymienia osoby tworzące spektakl teatralny


przedstawia osoby tworzące spektakl teatralny i opisuje ich pracę


przedstawia 2–3 zasady kulturalnego zachowania się w teatrze


określa cechy osób wykonujących zawody związane z teatrem


opowiada w kilku zdaniach o swojej wizycie w teatrze, używając słownictwa
związanego z teatrem


określa cechy osób wykonujących zawody związane z teatrem


opowiada w ciekawy sposób o swojej wizycie w teatrze, swobodnie używając
słownictwa związanego z teatrem


przedstawia zasady kulturalnego zachowania się w teatrze


wymienia kilka nazwisk współczesnych twórców teatralnych

9798.

Przygotowujemy
inscenizację „Legendy o warszawskim Bazyliszku”


czyta głośno z podziałem na role


wymienia
bohaterów utworu


wymienia najważniejsze wydarzenia przedstawione w utworze


rozróżnia wydarzenia i postacie realistyczne i fantastyczne


określa, czym jest dramat


zapisuje plan ramowy wydarzeń


czyta z odpowiednią artykulacją i uwzględnieniem znaków interpunkcyjnych


przedstawia bohaterów utworu


przedstawia miejsce i czas wydarzeń


formułuje 2–3 zdania na temat wydarzeń przedstawionych w utworze


wskazuje wydarzenia oraz postacie realistyczne i fantastyczne


wskazuje tekst główny i tekst poboczny


redaguje plan ramowy wydarzeń


czyta głośno, wyraźnie


opowiada w kilku zdaniach o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa wydarzenia oraz postacie realistyczne i fantastyczne


opisuje w 2–3 zdaniach Bazyliszka


określa cechy dramatu


rozwija plan ramowy wydarzeń w plan szczegółowy


czyta głośno, stosując odpowiednie tempo i intonację


opowiada w ciekawy sposób o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa cechy bohaterów utworu


opisuje Bazyliszka


wyraża swoją opinię o bohaterach i ich zachowaniu


określa cechy dramatu (tekst główny, tekst poboczny)


redaguje poprawny szczegółowy plan wydarzeń


prezentuje informacje o autorce utworu


pracując w grupie, planuje scenografię, rekwizyty, kostiumy, ruch sceniczny


pracując w grupie, przygotowuje inscenizację przedstawienia „Legenda o
warszawskim Bazyliszku”

99100.
Podsumowanie wiadomości z rozdziału 4.

101.

Ruszamy
w podróż do baśniowej krainy


wymienia kolory znajdujące się na obrazie


wymienia przedmioty i postacie występujące na obrazie


przedstawia elementy realistyczne i fantastyczne występujące na obrazie


określa czas i miejsce sytuacji przedstawionej na obrazie


określa dominujące na obrazie kolory


opisuje sytuację przedstawioną na obrazie


określa nastrój, jaki wywołuje obraz


opisuje umieszczone na obrazie przedmioty oraz postacie realistyczne i
fantastyczne


opisuje pierwszy i drugi plan obrazu


określa nastrój obrazu i uczucia, jakie wywołuje, oraz uzasadnia swoją
wypowiedź


omawia elementy sztuki plastycznej: plan, barwy, kompozycję, światło, ruch


wyjaśnia związek między obrazem a tytułem rozdziału

102103.

Dobroć
nagrodzona


czyta głośno i cicho


wymienia
bohaterów utworu


wymienia najważniejsze wydarzenia przedstawione w utworze


rozróżnia wydarzenia i postacie realistyczne i fantastyczne


określa, czym jest baśń


zapisuje ramowy plan wydarzeń


czyta z odpowiednią artykulacją i uwzględnieniem znaków interpunkcyjnych


przedstawia bohaterów utworu


przedstawia miejsce i czas wydarzeń


formułuje 2–3 zdania na temat wydarzeń przedstawionych w utworze


wskazuje wydarzenia oraz postacie realistyczne i fantastyczne


wymienia charakterystyczne cechy baśni


czyta głośno, wyraźnie, z podziałem na role


określa narratora utworu


opowiada w kilku zdaniach o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa wydarzenia oraz postacie realistyczne i fantastyczne


określa 2–3 cechy głównej bohaterki utworu


wskazuje w tekście dwie charakterystyczne cechy baśni


redaguje ramowy plan wydarzeń


czyta głośno, stosując odpowiednie tempo i intonację


opowiada w ciekawy sposób o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa cechy bohaterów utworu


wyraża swoją opinię o bohaterach i ich zachowaniu


rozpoznaje czytany utwór jako baśń i wskazuje w nim charakterystyczne cechy
baśni


przedstawia morał płynący z baśni o Kopciuszku


prezentuje informacje o autorze utworu


wyjaśnia przyczyny popularności baśni o Kopciuszku

104.

„Nie
pomoże dobra wróżka…”


czyta głośno z podziałem na role


wymienia
bohaterów utworu


wymienia najważniejsze wydarzenia przedstawione w utworze


rozróżnia tekst główny i poboczny

 


czyta z odpowiednią artykulacją i uwzględnieniem znaków interpunkcyjnych


przedstawia bohaterów utworu


formułuje 2–3 zdania na temat wydarzeń przedstawionych w utworze


wskazuje dialog i monolog


wskazuje elementy plakatu teatralnego


czyta głośno, wyraźnie


opowiada w kilku zdaniach o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa cechy bohaterów utworu


odczytuje humorystyczny charakter utworu


odczytuje informacje z plakatu teatralnego


określa cechy dramatu (podział na akty i sceny)


czyta głośno, stosując odpowiednie tempo i intonację


opowiada w ciekawy sposób o wydarzeniach przedstawionych w utworze


wyraża swoją opinię o bohaterach i ich zachowaniu


przedstawia morał płynący z przedstawienia


planuje grę aktorską i projektuje dekoracje, kostiumy, rekwizyty do
przedstawienia


określa cechy dramatu (tekst główny, tekst poboczny, podział na akty i sceny)


prezentuje informacje o autorze utworu


przygotowuje plakat teatralny do szkolnego przedstawienia dowolnej baśni


pracując w grupie, przygotowuje inscenizację Kopciuszka

105.

Jak
napisać zaproszenie?


wymienia najważniejsze elementy zaproszenia


redaguje zaproszenie w sposób ustny


redaguje zaproszenie według wzoru


poprawnie zapisuje datę i miejsce wydarzenia


redaguje zaproszenie


stosuje zwroty do adresata i charakterystyczne sformułowania


redaguje pisemnie zaproszenie, uwzględniając konieczne elementy


w wypowiedzi pisemnej stosuje odpowiednią kompozycję i układ graficzny


samodzielnie, zgodnie z wymogami dotyczącymi tej formy wypowiedzi, redaguje
zaproszenie i nadaje mu ciekawą formę graficzną

106.

Jaką
funkcję pełni przyimek?


wskazuje przyimki wśród innych części mowy


wyszukuje przyimki w tekście


wskazuje wyrażenia przyimkowe


rozpoznaje wyrażenia przyimkowe


określa znaczenie przyimków w zdaniu


rozróżnia wyrażenia przyimkowe wskazujące na miejsce i wskazujące na czas


redaguje tekst z wykorzystaniem wyrażeń przyimkowych

107.

W
świecie baśni


wymienia tytuły znanych baśni


rozpoznaje najbardziej znanych bohaterów baśni


wymienia najbardziej znanych autorów baśni: H.Ch. Andersena, braci Grimm, Ch.
Perrault


opowiada swoją ulubioną baśń


opisuje magiczny przedmiot i jego właściwości


prezentuje najbardziej znanych bohaterów baśni: H.Ch. Andersena, braci Grimm,
Ch. Perrault


opisuje magiczne przedmioty i ich właściwości


prezentuje najbardziej znanych autorów baśni: H.Ch. Andersena, braci Grimm,
Ch. Perrault i ich twórczość


opowiada w ciekawy sposób ulubioną baśń


redaguje opis magicznego przedmiotu


przygotowuje pytania i zadania dla uczestników szkolnego konkursu czytelniczego
„W świecie baśni”

108.

Wędrówka
pełna przygód


czyta głośno


wymienia
bohaterów utworu


wymienia
najważniejsze wydarzenia przedstawione w utworze


rozróżnia wydarzenia realistyczne i fantastyczne


określa, czym jest baśń

 


czyta głośno i cicho


przedstawia bohaterów utworu


przedstawia miejsce i czas wydarzeń


formułuje 2–3 zdania na temat wydarzeń przedstawionych w utworze


wskazuje wydarzenia realistyczne i fantastyczne


wymienia charakterystyczne cechy baśni


czyta głośno, wyraźnie, oraz cicho


określa narratora utworu


opowiada w kilku zdaniach o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa wydarzenia realistyczne i fantastyczne


określa 2–3 cechy głównego bohatera utworu


wskazuje w tekście dwie charakterystyczne cechy baśni


czyta głośno, stosując odpowiednie tempo i intonację


opowiada w ciekawy sposób o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa cechy bohaterów utworu


wyraża swoją opinię o bohaterach i ich zachowaniu


rozpoznaje czytany utwór jako baśń i wskazuje w nim charakterystyczne cechy
baśni


prezentuje informacje o autorach utworu


rysuje ilustracje do baśni i przygotowuje teatrzyk kamishibai

109.

Jaką
funkcję pełni spójnik?


wskazuje spójniki wśród innych części mowy


wyszukuje spójniki w tekście


uzupełnia wypowiedź pisemną odpowiednimi spójnikami


określa znaczenie spójników w zdaniu


redaguje tekst z wykorzystaniem spójników

110.

Wielkie
problemy z małym przecinkiem


wymienia zasady użycia przecinka przed spójnikami


stosuje zasady użycia przecinka przed podanymi spójnikami


stosuje przecinek zgodnie z zasadami interpunkcji


poprawnie interpunkcyjnie zapisuje tekst


bezbłędnie zapisuje tekst z trudnościami interpunkcyjnymi (przecinek)

111112.

Chciwość
nie popłaca


czyta głośno


wymienia
bohaterów utworu


wymienia
najważniejsze wydarzenia przedstawione w utworze


nazywa wydarzenia realistyczne i fantastyczne


nazywa baśń


czyta głośno i cicho


przedstawia bohaterów utworu


przedstawia miejsce i czas wydarzeń


formułuje 2–3 zdania na temat wydarzeń przedstawionych w utworze


wskazuje wydarzenia realistyczne i fantastyczne


wymienia charakterystyczne cechy baśni


czyta głośno, wyraźnie, oraz cicho


opowiada w kilku zdaniach o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa wydarzenia realistyczne i fantastyczne


określa 2–3 cechy bohaterów utworu


wskazuje w tekście dwie charakterystyczne cechy baśni


czyta głośno, stosując odpowiednie tempo i intonację


opowiada w ciekawy sposób o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa cechy bohaterów utworu


wyraża swoją opinię o bohaterach i ich zachowaniu


rozpoznaje czytany utwór jako baśń i wskazuje w nim charakterystyczne cechy
baśni


przedstawia morał płynący z baśni o rybaku i złotej rybce


prezentuje informacje o autorze utworu


rysuje ilustracje do baśni i przygotowuje teatrzyk kamishibai

113114.

Jak
napisać opowiadanie?


określa, czym jest opowiadanie i wymienia jego części


opowiada ustnie, zachowując kolejność wydarzeń


redaguje opowiadanie na podstawie historyjki obrazkowej


opowiada ustnie, zachowując kolejność wydarzeń i trójdzielną kompozycję wypowiedzi


redaguje początek opowiadania na podany temat


redaguje opowiadanie zgodnie z planem


redaguje opowiadanie, zachowując kolejność wydarzeń i trójdzielną kompozycję


redaguje opowiadanie twórcze


w wypowiedzi pisemnej stosuje odpowiednią kompozycję


w wypowiedzi pisemnej wydziela akapity


samodzielnie, zgodnie z wymogami dotyczącymi tej formy wypowiedzi, redaguje
poprawne i wyczerpujące opowiadanie twórcze, unikając powtórzeń

115.

Dobroć
nagrodzona


czyta głośno


wymienia
bohaterów utworu


wymienia
najważniejsze wydarzenia przedstawione w utworze


rozróżnia wydarzenia realistyczne i fantastyczne


definiuje baśń

 


czyta głośno i cicho


przedstawia bohaterów utworu


przedstawia miejsce i czas wydarzeń


formułuje 2–3 zdania na temat wydarzeń przedstawionych w utworze


wskazuje wydarzenia realistyczne i fantastyczne


wymienia charakterystyczne cechy baśni


czyta głośno, wyraźnie, oraz cicho


opowiada w kilku zdaniach o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa wydarzenia realistyczne i fantastyczne


określa 2–3 cechy bohaterów utworu


wskazuje w tekście dwie charakterystyczne cechy baśni


czyta głośno, stosując odpowiednie tempo i intonację


opowiada w ciekawy sposób o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa cechy bohaterów utworu


wyraża swoją opinię o bohaterach i ich zachowaniu


rozpoznaje czytany utwór jako baśń i wskazuje w nim charakterystyczne cechy
baśni


przedstawia pouczenie wypływające z baśni o szewczyku


prezentuje informacje o autorze utworu


redaguje opowiadanie, którego bohaterem jest postać z baśni

116117.

Ucieczka
z krainy baśni


czyta głośno, z podziałem na role


wymienia
bohaterów utworu


wymienia
najważniejsze wydarzenia przedstawione w utworze


rozróżnia wydarzenia realistyczne i fantastyczne


definiuje baśń

 


czyta głośno i cicho


przedstawia bohaterów utworu


przedstawia miejsce i czas wydarzeń


formułuje 2–3 zdania na temat wydarzeń przedstawionych w utworze


wskazuje wydarzenia oraz postacie realistyczne i fantastyczne


wymienia charakterystyczne cechy baśni


czyta głośno, wyraźnie, oraz cicho


opowiada w kilku zdaniach o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa wydarzenia realistyczne i fantastyczne


określa 2–3 cechy bohatera utworu


wskazuje w tekście dwie charakterystyczne cechy baśni


czyta głośno, stosując odpowiednie tempo i intonację


opowiada w ciekawy sposób o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa cechy bohatera utworu


wyraża swoją opinię o bohaterze i jego zachowaniu


rozpoznaje czytany utwór jako baśń i wskazuje w nim charakterystyczne cechy
baśni


rozpoznaje elementy rytmizujące utwór


pracując w grupie, redaguje baśń

118120.

Praktyka
czyni mistrza


wymienia zasady ortograficzne pisowni ch i h


zapisuje
poprawnie wyrazy z ch na końcu wyrazu


stosuje zasady ortograficzne pisowni ch i h


poprawnie zapisuje wyrazy z h w środku wyrazu


tworzy formy pokrewne i poprawnie zapisuje wyrazy z h wymieniającym się
na g, z, ż


korzysta ze słownika ortograficznego


zapisuje poprawnie wyrazy z h niewymiennym


zapisuje poprawnie wszystkie podane wyrazy z trudnościami ortograficznymi (pisownia
ch i h)


samodzielnie i sprawnie korzysta ze słownika ortograficznego


układa krótkie, zabawne historyjki, używając wyrazów z trudnością 121ortograficzną

121122.
Powtórzenie wiadomości z rozdziału 5.

123.

Co
jest ważne w życiu?


wymienia kolory znajdujące się na obrazie


nazywa postaci występujące na obrazie


prezentuje postacie przedstawione na obrazie


określa czas i miejsce sytuacji przedstawionej na obrazie


określa dominujące na obrazie kolory


opisuje sytuację przedstawioną na obrazie


opisuje pierwszy i drugi plan obrazu


opowiada w kilku zdaniach o sytuacji przedstawionej na obrazie


wyjaśnia, o czym może myśleć bohaterka obrazu


określa nastrój obrazu i uczucia, jakie wywołuje, oraz uzasadnia swoją
wypowiedź


wyjaśnia związek tematyki obrazu z tytułem rozdziału


omawia elementy sztuki plastycznej: plan, barwy, kompozycję, światło, ruch

124.

Magiczne
słowa


czyta głośno


nazywa zwroty grzecznościowe


czyta głośno i cicho


posługuje się zwrotami grzecznościowymi


czyta głośno, wyraźnie


poznając nową osobę, przedstawia się w kilku zdaniach


czyta głośno, stosując odpowiednie tempo


wyjaśnia, jak rozumie sformułowanie słowa stanowią klucz do ludzi


wyjaśnia
znaczenie terminów: bon ton, taktowny, kindersztuba, savoir-vivre

125.

Zabawa
na łące


czyta wiersz głośno


definiuje podmiot liryczny


określa, czym jest wers, rym


wyjaśnia pojęcie adresata utworu

 


czyta wiersz głośno, wyraźnie


przedstawia podmiot liryczny w wierszu


wskazuje w tekście wiersza wersy i rymy


czyta wiersz, podkreślając głosem ważne słowa


określa temat wiersza


określa adresata utworu


określa podmiot liryczny


wymienia dwa uczucia, jakie wyraża utwór


czyta wiersz, stosując odpowiednie tempo i intonację


opisuje adresata utworu


przedstawia uczucia, jakie wyraża utwór


określa nastrój utworu


prezentuje informacje o autorze wiersza

126.

Jak
przygotować podziękowanie?


określa, czym jest forma podziękowania i wymienia jego najważniejsze elementy


redaguje ustne podziękowanie w określonej sytuacji


redaguje podziękowanie według wzoru


poprawnie zapisuje datę i miejsce wydarzenia


redaguje podziękowanie


stosuje zwroty grzecznościowe


redaguje pisemne podziękowanie, uwzględniając konieczne elementy


stosuje w wypowiedzi pisemnej odpowiednią kompozycję i układ graficzny


samodzielnie, zgodnie z wymogami dotyczącymi tej formy wypowiedzi, redaguje
podziękowanie

127.

Gdy
ludzie się różnią…


czyta głośno


wymienia
bohaterów utworu


wymienia
najważniejsze wydarzenia przedstawione w utworze


czyta głośno i cicho


przedstawia bohaterów utworu


przedstawia miejsce i czas wydarzeń


formułuje 2–3 zdania na temat wydarzeń przedstawionych w utworze


czyta głośno, wyraźnie


określa narratora utworu


opowiada w kilku zdaniach o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa 2–3 cechy głównego bohatera utworu


czyta głośno, stosując odpowiednie tempo i intonację


opowiada w ciekawy sposób o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa cechy bohaterów utworu i ich relacje


wyraża swoją opinię o bohaterach i ich zachowaniu


porównuje doświadczenia bohaterów z własnymi


proponuje inny tytuł dla fragmentu tekstu


samodzielnie korzysta ze słownika języka polskiego

128.

Mogę
przeciwstawić się przemocy


czyta głośno


wymienia
bohaterów utworu


wymienia
najważniejsze wydarzenia przedstawione w utworze


czyta głośno i cicho


przedstawia bohaterów utworu


przedstawia miejsce i czas wydarzeń


formułuje 2–3 zdania na temat wydarzeń przedstawionych w utworze


czyta głośno, wyraźnie, oraz cicho


określa narratora utworu


opowiada w kilku zdaniach o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa 2–3 cechy głównego bohatera utworu


czyta głośno, stosując odpowiednie tempo i intonację


opowiada w ciekawy sposób o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa cechy bohaterów utworu i ich relacje


wyraża swoją opinię o bohaterach i ich zachowaniu


porównuje doświadczenia bohaterów z własnymi


pracując w grupie, ustala zasady, których przestrzeganie sprawi, że każdy
będzie się czuł w szkole bezpiecznie

129.

Jak
rozwiązywać konflikty?


czyta głośno, z podziałem na role


wymienia
bohaterów utworu


wymienia
najważniejsze wydarzenia przedstawione w utworze


czyta głośno i cicho


przedstawia bohaterów utworu


przedstawia miejsce i czas wydarzeń


formułuje 2–3 zdania na temat wydarzeń przedstawionych w utworze


wskazuje postacie oraz wydarzenia rzeczywiste i fantastyczne


czyta głośno, wyraźnie


określa narratora utworu


opowiada w kilku zdaniach o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa 2–3 cechy głównego bohatera utworu


określa postacie oraz wydarzenia rzeczywiste i fantastyczne


pracując w grupie, redaguje podziękowanie w imieniu Ikukiego


czyta głośno, stosując odpowiednie tempo i intonację


opowiada w ciekawy sposób o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa cechy bohaterów utworu i ich relacje


wyraża swoją opinię o bohaterach i ich zachowaniu


porównuje doświadczenia bohaterów z własnymi


pisze samodzielnie podziękowanie w imieniu Ikukiego


samodzielnie, zgodnie z wymogami dotyczącymi tej formy wypowiedzi, redaguje opowiadanie
twórcze o dalszych losach bohaterów

130.

Jak
Karol Lew przeżywał stratę brata?


czyta głośno


wymienia
bohaterów utworu


wymienia
najważniejsze wydarzenia przedstawione w utworze


nazywa uczucia: smutek, rozpacz, żal, samotność, tęsknota


czyta głośno i cicho


przedstawia bohaterów utworu


przedstawia miejsce i czas wydarzeń


formułuje 2–3 zdania na temat wydarzeń przedstawionych w utworze


czyta głośno, wyraźnie, oraz cicho


określa narratora utworu


opowiada w kilku zdaniach o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa 2–3 cechy bohaterów utworu


używa 2–3 nazw uczuć w notatce


czyta głośno, stosując odpowiednie tempo i intonację


opowiada w ciekawy sposób o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa cechy bohaterów utworu i ich relacje


wyraża swoją opinię o bohaterach i ich zachowaniu


używa w notatce nazw uczuć: smutek, rozpacz, żal, samotność, tęsknota


prezentuje informacje o autorce utworu


samodzielnie, poprawnie pod względem językowym i ortograficznym, opisuje
fantastyczną krainę Nangijalę

131.

Jak
zapisać rozmowę?


wskazuje dialog w tekście literackim


uzupełnia dialog odpowiednimi znakami interpunkcyjnymi


prowadzi rozmowy na zadany temat


dobiera synonimy do czasowników: powiedzieć, mówić


redaguje dialog na określony temat


poprawnie zapisuje rozmowę


samodzielnie,
zgodnie z wymogami dotyczącymi tej formy wypowiedzi, redaguje dialog, stosując
odpowiednie znaki interpunkcyjne

132.

W
Polsce polkę tańczy Polka, czyli o pisowni wielką i małą literą


wymienia zasady ortograficzne pisowni wielką literą nazw państw, miast,
dzielnic, regionów, mieszkańców państw i regionów


wymienia zasady pisowni małą literą nazw mieszkańców miast, dzielnic, wsi


stosuje zasady ortograficzne pisowni wielką literą nazw państw, miast,
dzielnic, regionów, mieszkańców państw i regionów


stosuje zasady pisowni małą literą nazw mieszkańców miast, dzielnic, wsi


poprawnie zapisuje nazwy państw, miast, dzielnic, regionów, mieszkańców
państw i regionów


korzysta ze słownika ortograficznego


poprawnie
zapisuje małą literą przymiotniki utworzone od nazw własnych


zapisuje poprawnie wszystkie podane wyrazy z trudnościami ortograficznymi (pisownia
małą i wielką literą)

133.

Lubię
czytać komiksy


odczytuje dialogi w dymkach


wskazuje charakterystyczne cechy komiksu


czyta komiks


wskazuje 2–3 charakterystyczne cechy komiksu


opowiada treść komiksu


wskazuje charakterystyczne cechy komiksu


odczytuje uczucia i emocje przedstawione na rysunkach


tworzy własny komiks z poznanymi bohaterami

 

134.

Jak
kot stał się lekarstwem na nerwy?

 


czyta głośno, z podziałem na role


wskazuje
bohatera utworu


wymienia
najważniejsze wydarzenia przedstawione w utworze


czyta głośno i cicho


przedstawia bohatera utworu


przedstawia miejsce i czas wydarzeń


formułuje 2–3 zdania na temat wydarzeń przedstawionych w utworze


czyta głośno, wyraźnie, oraz cicho


określa narratora utworu


opowiada w kilku zdaniach o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa 2–3 cechy głównego bohatera utworu


czyta głośno, stosując odpowiednie tempo i intonację


opowiada w ciekawy sposób o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa cechy bohatera utworu


wyraża swoją opinię o bohaterze i jego zachowaniu


wyjaśnia, co oznacza określenie praktyczny


przedstawia swoje sposoby radzenia sobie ze stresem


samodzielnie, zgodnie z wymogami dotyczącymi tej formy wypowiedzi, redaguje opowiadanie
twórcze o dalszych losach bohatera

135.

Jak
rozpoznać orzeczenie i podmiot?


podaje nazwy głównych części zdania


wskazuje podmiot jako wykonawcę czynności


wskazuje orzeczenie jako określenie czynności lub stanu


wskazuje podmiot i orzeczenie w podanych zdaniach


rozpoznaje główne części zdania w tekście

 

136137.

Czym
różni się zdanie od równoważnika zdania?


określa, czym jest równoważnik zdania


odróżnia zdanie od równoważnika zdania


przekształca równoważniki zdania w zdania


przekształca zdania w równoważniki zdania

 

138.

Rozwiązujemy
problemy z przecinkiem

 


wymienia zasady użycia przecinka w zdaniu


wymienia
spójniki, przed którymi należy postawić przecinek


wymienia spójniki, przed którymi nie należy stawiać przecinka


stosuje zasady użycia przecinka w zdaniu


stawia przecinek między wyrazami stanowiącymi wyliczenie


poprawnie oddziela przecinkiem zdania składowe, stawiając przecinek przed
spójnikami: ale, lecz, czyli, bo, więc, a


stosuje przecinek zgodnie z zasadami interpunkcji


bezbłędnie zapisuje tekst z trudnościami interpunkcyjnymi (przecinek)

139140.
Powtórzenie wiadomości z rozdziału 6.

141.

Gdybym
znalazł się w takim miejscu…

 


wymienia kolory znajdujące się na obrazie


nazywa postaci i elementy występujące na obrazie


prezentuje postacie i elementy przedstawione na obrazie


określa czas i miejsce sytuacji przedstawionej na obrazie


określa dominujące na obrazie kolory, źródło światła, ruch


opisuje sytuację przedstawioną na obrazie


określa nastrój, jaki wywołuje obraz


opisuje pierwszy i drugi plan obrazu


opowiada w kilku zdaniach o sytuacji przedstawionej na obrazie


opisuje sposób przedstawienia zjawisk przyrody: wiatru, chmur, deszczu


opisuje umieszczone na obrazie elementy realistyczne i fantastyczne


określa nastrój obrazu i uczucia, jakie wywołuje, oraz uzasadnia swoją
wypowiedź


omawia elementy sztuki plastycznej: plan, barwy, kompozycję, światło, ruch


układa krótkie opowiadanie o wydarzeniach rozgrywających się w miejscu
przedstawionym na obrazie

142143.

Pragnienia
a potrzeby


czyta głośno


wymienia
bohaterów utworu


wymienia
najważniejsze wydarzenia przedstawione w utworze


czyta głośno i cicho


przedstawia bohaterów utworu


przedstawia miejsce i czas wydarzeń


formułuje 2–3 zdania na temat wydarzeń przedstawionych w utworze


czyta głośno, wyraźnie, oraz cicho


określa narratora utworu


opowiada w kilku zdaniach o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa 2–3 cechy głównego bohatera utworu


czyta głośno, stosując odpowiednie tempo i intonację


opowiada w ciekawy sposób o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa cechy bohaterów utworu


wyraża swoją opinię o bohaterach i ich zachowaniu


porównuje doświadczenia bohaterów z własnymi


samodzielnie, zgodnie z wymogami dotyczącymi tej formy wypowiedzi, redaguje opowiadanie
twórcze o dalszych losach bohatera

144.

Zatopić
się w marzeniach


czyta wiersz głośno


określa, czym jest podmiot liryczny


definiuje wersy i rymy


wyjaśnia pojęcie adresata utworu

 


czyta wiersz głośno, wyraźnie


przedstawia bohatera wiersza


wskazuje w tekście wiersza wersy i rymy


czyta wiersz, podkreślając głosem ważne słowa


określa temat wiersza


wyjaśnia, dlaczego poeta nazywa bohatera marzycielem


wymienia dwa uczucia, jakie wyraża utwór


czyta wiersz, stosując odpowiednie tempo i intonację


przedstawia uczucia, jakie wyraża utwór


określa nastrój utworu


wyraża swoją opinię o bohaterze wiersza


porównuje doświadczenia bohatera z własnymi


wypowiada się na temat swoich marzeń


prezentuje informacje o autorze wiersza


samodzielnie korzysta ze słownika języka polskiego


używa zwrotów: zatopić się w marzeniach, uciekać w świat marzeń, marzyć na
jawie

145.

Zaginął
pies! Jak napisać ogłoszenie?


określa, czym jest ogłoszenie i wymienia jego najważniejsze elementy


redaguje ogłoszenie według wzoru


poprawnie zapisuje datę i miejsce wydarzenia


redaguje ogłoszenie


pisze krótko, zwięźle i konkretnie


podaje informacje kontaktowe


redaguje pisemnie ogłoszenie, uwzględniając jego konieczne elementy


w wypowiedzi pisemnej stosuje odpowiednią kompozycję i układ graficzny


samodzielnie, zgodnie z wymogami dotyczącymi tej formy wypowiedzi, redaguje
ogłoszenie

146.

Kiedy
marzenia się spełniają?


czyta utwór głośno


definiuje pojęcie podmiotu lirycznego i adresata utworu


określa, czym jest wers, rym, refren

 


czyta utwór głośno, wyraźnie


przedstawia podmiot liryczny


wskazuje w tekście wersy i rymy


wskazuje wers, w którym znajduje się zwrot do adresata utworu


wskazuje w utworze refren


czyta utwór, podkreślając głosem ważne słowa


określa temat utworu


określa adresata utworu


określa podmiot liryczny


wymienia dwa uczucia, jakie wyraża utwór


wyszukuje w tekście radę, jakiej udziela osoba mówiąca


czyta utwór, stosując odpowiednie tempo i intonację


opisuje adresata utworu


przedstawia uczucia, jakie wyraża utwór


określa nastrój utworu


wyszukuje w tekście rady, jakich udziela osoba mówiąca


odpowiada pisemnie na pytania zawarte w piosence: Dokąd biegną sny, gdy
mija noc? Gdzie czekają, aż je znajdzie ktoś?

147.

Marzenia
się spełniają


czyta głośno


wymienia
bohaterów tekstu


wymienia
najważniejsze wydarzenia przedstawione w tekście


czyta głośno i cicho


przedstawia bohaterów utworu


przedstawia miejsce i czas wydarzeń


formułuje 2–3 zdania na temat wydarzeń przedstawionych w utworze


czyta głośno, wyraźnie, oraz cicho


określa temat artykułu


opowiada w kilku zdaniach o wydarzeniach przedstawionych w utworze


czyta
głośno, stosując odpowiednie tempo i intonację


opowiada w ciekawy sposób o wydarzeniach przedstawionych w tekście artykułu


korzystając z podanego słownictwa, redaguje wypowiedź pisemną na temat
przedstawiony w artykule


zbiera
informacje i opowiada o działalności Fundacji Mam Marzenie


zbiera informacje i sporządza notatkę do gazetki szkolnej na temat:
„Wolontariat w naszej szkole”

148149.

Ciekawe
pomysły


czyta głośno, z podziałem na role


wymienia
bohaterów utworu


wymienia
najważniejsze wydarzenia przedstawione w utworze


czyta głośno i cicho


przedstawia bohaterów utworu


przedstawia miejsce i czas wydarzeń


formułuje 2–3 zdania na temat wydarzeń przedstawionych w utworze


czyta głośno, wyraźnie, oraz cicho


określa narratora utworu


opowiada w kilku zdaniach o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa 2–3 cechy bohaterów utworu


czyta głośno, stosując odpowiednie tempo i intonację


opowiada w ciekawy sposób o wydarzeniach przedstawionych w utworze


określa cechy bohaterów utworu


wyraża swoją opinię o bohaterach, ich zachowaniu i prezentowanych pomysłach


wyszukuje w bibliotece lub internecie informacje o wynalazku, który miał
szczególne znaczenie dla ludzi, oraz przygotowuje na ten temat notatkę

150.

Spotkanie
z lekturą „Kajko i Kokosz. Szkoła latania”


odczytuje dialogi w dymkach


wymienia
bohaterów komiksu


wskazuje charakterystyczne cechy komiksu


czyta komiks


przedstawia
bohaterów komiksu


wskazuje 2–3 charakterystyczne cechy komiksu


przedstawia
miejsce i czas wydarzeń


określa
2–3 cechy bohaterów komiksu


opowiada w kilku zdaniach o wydarzeniach przedstawionych w komiksie


wskazuje charakterystyczne cechy komiksu


opowiada w ciekawy sposób o wydarzeniach przedstawionych w komiksie


opisuje magiczne przedmioty


odczytuje uczucia i emocje przedstawione na rysunkach


prezentuje informacje o autorze komiksu


wyczerpująco wypowiada się na temat wydarzeń przedstawionych w komiksie,
odwołując się do znajomości całej lektury

151.

Marzenie
o lataniu


odczytuje dialogi w dymkach


wskazuje charakterystyczne cechy komiksu


czyta komiks


przedstawia
bohaterów komiksu


przedstawia miejsce i czas wydarzeń


wskazuje 2–3 charakterystyczne cechy komiksu


określa
2–3 cechy bohaterów komiksu


opowiada w kilku zdaniach o wydarzeniach przedstawionych w komiksie


układa ramowy plan wydarzeń


wskazuje charakterystyczne cechy komiksu


opowiada w ciekawy sposób
o wydarzeniach przedstawionych w
komiksie


opisuje magiczne przedmioty


odczytuje uczucia i emocje przedstawione na rysunkach


układa szczegółowy plan wydarzeń


rysuje własny komiks o zabawnym wydarzeniu

152.

Lubię
czytać komiksy


rozpoznaje najbardziej znanych bohaterów komiksów


podaje tytuł swojego ulubionego komiksu


wskazuje charakterystyczne cechy komiksu


wymienia najbardziej znanych bohaterów komiksów


przedstawia w 2–3 zdaniach swój ulubiony komiks


wymienia najbardziej znanych autorów komiksów


wskazuje 2–3 charakterystyczne cechy komiksu


określa początki sztuki komiksowej w Polsce


przedstawia
najbardziej znanych autorów komiksów


przedstawia
swój ulubiony komiks


wskazuje charakterystyczne cechy komiksu


notuje
w dowolnej formie najważniejsze informacje


prezentuje początki sztuki komiksowej w Polsce i na świecie


prezentuje
najbardziej znanych autorów komiksów


prezentuje
ulubiony komiks


określa charakterystyczne cechy komiksu


sporządza
notatkę


wyszukuje
w bibliotece lub internecie informacje o pierwszych polskich komiksach

 

153.

Od
marynarzy do rycerzy


czyta głośno, z podziałem na role


rozpoznaje charakterystyczne cechy wywiadu


notuje rady dla początkujących twórców komiksów


układa pytania do wywiadu


wyjaśnia pisemnie, jak rozumie ostatnie dwa zdania wypowiedzi Janusza Christy

154.

Jak
odróżnić zdanie pojedyncze od złożonego?


odróżnia zdanie pojedyncze od zdania złożonego


wskazuje zdania składowe w zdaniu złożonym


układa zdania złożone ze zdań pojedynczych


stosuje odpowiednie spójniki, łącząc zdania pojedyncze w zdanie złożone

 

155.

Czym
różni się zdanie nierozwinięte od zdania rozwiniętego?


odróżnia zdanie pojedyncze nierozwinięte od zdania pojedynczego rozwiniętego


wskazuje grupę podmiotu i grupę orzeczenia w zdaniu pojedynczym rozwiniętym


rozwija zdania nierozwinięte w zdania rozwinięte


buduje zdania pojedyncze rozwinięte

 

156.

Przecinek
w zdaniu złożonym


wymienia zasady użycia przecinka w zdaniu


wymienia
spójniki, przed którymi należy postawić przecinek


wymienia spójniki, przed którymi nie należy stawiać przecinka


stosuje zasady użycia przecinka w zdaniu


poprawnie oddziela przecinkiem zdania składowe


stosuje przecinek zgodnie z zasadami interpunkcji


bezbłędnie zapisuje tekst z trudnościami interpunkcyjnymi (przecinek)

157.

Marzę,
by w przyszłości być…


odczytuje dialogi w dymkach


wymienia bohatera komiksu


wskazuje charakterystyczne cechy komiksu


czyta komiks


przedstawia
bohatera komiksu i jego marzenia


przedstawia miejsce i czas wydarzeń


wskazuje 2–3 charakterystyczne cechy komiksu


określa
2–3 cechy bohatera komiksu


przedstawia marzenia bohatera komiksu


opowiada
w kilku zdaniach o wydarzeniach przedstawionych w komiksie


wskazuje charakterystyczne cechy komiksu


określa cechy bohatera komiksu


opowiada w ciekawy sposób o wydarzeniach przedstawionych w komiksie


odczytuje uczucia i emocje przedstawione na rysunkach


wypowiada się na temat własnych marzeń


przedstawia w dowcipny sposób na kilku rysunkach swoje marzenia


samodzielnie,
zgodnie z wymogami dotyczącymi tej formy wypowiedzi, redaguje opowiadanie
twórcze zatytułowane „Gdybym został Supermanem…”

158159.

Wakacje
tuż, tuż…


wymienia kolory znajdujące się na obrazie


wymienia postaci występujące na obrazie


prezentuje postacie przedstawione na obrazie


określa czas i miejsce przedstawione na obrazie


określa dominujące na obrazie kolory, źródło światła


opisuje sytuację przedstawioną na obrazie


określa nastrój, jaki wywołuje obraz


opisuje pierwszy i drugi plan obrazu


opowiada w kilku zdaniach o sytuacji przedstawionej na obrazie


opisuje pejzaż i ukazane na obrazie postacie


określa nastrój obrazu i uczucia, jakie wywołuje, oraz uzasadnia swoją
wypowiedź


omawia elementy sztuki plastycznej: plan, barwy, kompozycję, światło, ruch


wymyśla i opowiada historię, która mogłaby się wydarzyć w miejscu ukazanym na
obrazie

 

 

 

 

 

 

 

Opracowała:
Lidia Bancerz