Numer i temat lekcji
|
Wymagania konieczne
(ocena dopuszczająca)
Uczeń:
|
Wymagania podstawowe
(ocena dostateczna)
Uczeń potrafi to, co na ocenę
dopuszczającą, oraz:
|
Wymagania rozszerzające
(ocena dobra)
Uczeń potrafi to, co na ocenę
dostateczną, oraz:
|
Wymagania dopełniające
(ocena bardzo dobra)
Uczeń potrafi to, co na ocenę dobrą,
oraz:
|
Wymagania wykraczające
(ocena celująca)
Uczeń: potrafi to, co na ocenę bardzo
dobrą, oraz:
|
2.
Oblicza
miłości
|
•
opisuje obraz
•
podaje nazwy barw użytych przez malarza
|
•
wyjaśnia, dlaczego bohaterowie przedstawieni na obrazie mają zasłonięte
twarze
|
•
przedstawia skojarzenia związane z obrazem
|
•
interpretuje znaczenie barw
•
wyraża swoją opinię na temat obrazu
|
•
podejmuje dyskusję na temat komentarza artysty odnoszącego się do jego dzieł
•
porównuje obraz z innymi tekstami kultury poruszającymi temat miłości
|
3.
Twórca
i jego czasy – Antoine de Saint-Exupéry
|
•
wymienia najważniejsze elementy biografii Antoine’a de Saint-Exupéry’ego
•
umiejscawia powstanie Małego Księcia w czasie
|
•
charakteryzuje twórczość Antoine’a de Saint-Exupéry’ego
|
•
wskazuje elementy autobiograficzne w książce
|
•
wypowiada się na temat specyfiki Małego Księcia jako książki dla
każdego
|
•
wypowiada się na temat wydarzeń historycznych współczesnych autorowi
|
4.,
5., 6., 7., 8.
Antoine
de Saint-Exupéry, Mały Książę
(lektura
obowiązkowa)
|
•
relacjonuje treść utworu
•
określa rodzaj literacki utworu
•
wskazuje wydarzenia i sytuacje o charakterze baśniowym i realistycznym
•
wyjaśnia znaczenie terminu przypowieść
|
•
zapisuje wydarzenia w punktach
•
wypowiada się na temat narracji w utworze
•
charakteryzuje tytułowego bohatera
•
charakteryzuje mieszkańców danych planet
•
wskazuje przyczyny wyruszenia Małego Księcia w podróż
|
•
opisuje wewnętrzną przemianę pilota
•
wskazuje w utworze cechy przypowieści
•
omawia relację pomiędzy Małym Księciem a różą
•
wyjaśnia symbolikę danych mieszkańców planet
•
interpretuje znaczenie aforyzmów znajdujących się w utworze
•
interpretuje decyzję Małego Księcia o odejściu
|
•
odnosi zachowania mieszkańców danych planet do świata dorosłych
•
omawia symbolikę podróży w odniesieniu do utworu oraz w sensie ogólnym
•
wypowiada się na temat relacji międzyludzkich w odniesieniu do utworu
•
wypowiada się na temat znaczenia dzieciństwa w odniesieniu do utworu
|
•
podejmuje dyskusję na temat obecności zachowań przedstawionych w utworze w
świecie współczesnym
•
omawia sposób przedstawienia relacji międzyludzkich w innych tekstach kultury
•
porównuje utwór z jego ekranizacją w reżyserii Marka Osborne’a
|
9.
Miłość
i śmierć
|
•
referuje treść wiersza
•
określa rodzaj literacki utworu
•
wskazuje podmiot liryczny w utworze
|
•
określa funkcję zwrotów do adresata
|
•
interpretuje znaczenie wiersza
•
wyjaśnia sens puenty utworu
|
•
wypowiada się na temat sprzeczności zaprezentowanych w utworze
|
•
podejmuje dyskusję na temat przyczyn i sensu lęku przed miłością
|
10.
To
też miłość
|
•
relacjonuje treść danych fragmentów
•
przyporządkowuje tekst do właściwego rodzaju literackiego i uzasadnia swój
wybór
|
•
określa rodzaj narracji
•
charakteryzuje główną bohaterkę
•
wskazuje w utworze cechy literatury fantastycznej
|
•
omawia funkcję elementów fantastycznych dla wymowy danych fragmentów
|
•
interpretuje znaczenie danych fragmentów
|
•
podejmuje dyskusję na temat skutków zetknięcia z cierpieniem
•
wypowiada się na temat różnych rodzajów miłości, wskazując przykłady z
wybranych tekstów kultury
|
11.
Twórca
i jego czasy – Juliusz Słowacki
|
•
wymienia najważniejsze elementy biografii Juliusza Słowackiego
•
umiejscawia romantyzm w czasie
|
•
wymienia najważniejsze cechy epoki romantyzmu
|
•
charakteryzuje twórczość Juliusza Słowackiego
|
•
wskazuje powiązania pomiędzy twórczością Juliusza Słowackiego a
światopoglądem epoki
|
•
analizuje obraz Friedricha pod kątem cech romantycznych
|
12.,
13., 14., 15., 16.
Juliusz
Słowacki, Balladyna
(lektura
obowiązkowa)
|
•
relacjonuje treść dramatu
•
wskazuje cechy dramatu
•
określa czas i miejsce zdarzeń
•
dokonuje podziału bohaterów na bohaterów realistycznych i bohaterów fantastycznych
|
•
zapisuje w punktach historię zbrodni Balladyny
•
charakteryzuje Balladynę
•
charakteryzuje Goplanę
•
wskazuje sceny komiczne i tragiczne
•
omawia cechy gatunkowe tragedii
|
•
określa funkcję świata fantastycznego w utworze
•
charakteryzuje różne sposoby sprawowania władzy przedstawione w utworze
•
określa funkcję ironii w dramacie
•
opisuje ewolucję Balladyny
|
•
wyjaśnia, na czym polega tragizm tytułowej bohaterki
•
wyjaśnia symboliczne znaczenie korony Popielów
•
opisuje scenę sądu i śmierci tytułowej bohaterki
|
•
analizuje wskazany plakat teatralny
•
formułuje na podstawie dramatu uniwersalne prawdy o ludzkiej psychice
•
omawia nawiązania kulturowe obecne w dramacie
|
17.
Prawdziwa
miłość
|
•
relacjonuje treść danych fragmentów utworu
•
określa rodzaj literacki fragmentów utworu
|
•
wypowiada się na temat narracji fragmentów utworu
•
wypowiada się na temat uczucia łączącego bohaterów
|
•
omawia emocje bohaterów
•
interpretuje tytuł
|
•
analizuje sposób, w jaki bohaterowie mówią o chorobie
|
•
podejmuje dyskusję na temat opłacalności emocjonalnego angażowania się, w
sytuacji gdy istnieje ryzyko utraty kochanej osoby
|
18.
Jak
budować akapity i skomponować tekst
|
•
przedstawia elementy kompozycji wypowiedzi argumentacyjnej
•
wskazuje cechy dobrze skomponowanego tekstu
•
wymienia cechy składające się na wewnętrzną spójność wypowiedzi
•
organizuje tekst, nie zawsze zachowując logikę
|
•
formułuje plan wypowiedzi argumentacyjnej
•
porządkuje podaną wypowiedź
•
wskazuje w podanym tekście zdanie główne akapitu
•
tworzy wewnętrznie uporządkowane wypracowanie o umiarkowanym stopniu
spójności
|
•
koryguje dane wypracowanie
•
formułuje wstęp do wypracowania
•
tworzy wewnętrznie uporządkowane, na ogół spójne wypracowanie
|
•
tworzy wewnętrznie uporządkowane, spójne wypracowanie
|
|
19.
Jak
uzasadniać swoje zdanie
|
•
odróżnia argument od przykładu
•
w podanym tekście wskazuje tezę, argumenty i przykłady
|
•
formułuje argumenty do podanej tezy
|
•
podaje przykłady do argumentów
|
•
formułuje wypowiedź o wnikliwej i konsekwentnej argumentacji, popartą
trafnymi przykładami
|
|
20.,
21.
Teatr
|
•
omawia specyfikę teatru starożytnej Grecji
•
wyjaśnia znaczenie terminu przedstawienie realistyczne
|
•
wskazuje zmiany, jakie zaszły w rozwoju teatru
•
rozpoznaje elementy języka teatru w przedstawieniu
•
omawia specyfikę teatru elżbietańskiego
|
•
wskazuje cechy teatru antycznego obecne współcześnie
•
omawia relacje pomiędzy dramatem a teatrem
•
omawia specyfikę teatru współczesnego
•
wyjaśnia znaczenie terminu przedstawienie awangardowe
|
•
interpretuje wybrane przedstawienie teatralne
|
•
wypowiada się na temat roli reżysera w interpretacji tekstu dramatycznego
•
podejmuje dyskusję na temat granic wolności reżysera w interpretacji tekstu
dramatycznego
•
pisze recenzję przedstawienia teatralnego
|
22.
Fonetyka
– przypomnienie i uzupełnienie wiadomości
|
•
wyjaśnia znaczenie terminów: głoska, spółgłoska, samogłoska, litera
•
dokonuje podziału wyrazu na głoski
•
wskazuje w wyrazie samogłoski i spółgłoski
|
•
określa funkcję głoski i w podanych wyrazach
•
zapisuje wymowę wyrazu i wskazuje różnice pomiędzy wymową a pisownią
•
na ogół poprawnie wymawia wyrazy
|
•
dokonuje poprawnego podziału wyrazu
•
poprawnie wymawia wyrazy
|
•
koryguje błędną wymowę wyrazów
|
•
układa zdania ćwiczące wymowę
|
23.
Upodobnienia
i uproszczenia fonetyczne
|
•
wyjaśnia znaczenie terminów: upodobnienia fonetyczne, ubezdźwięcznienia,
udźwięcznienia, upodobnienia wsteczne i postępowe, upodobnienia
wewnątrzwyrazowe, upodobnienia międzywyrazowe, utrata dźwięczności w
wygłosie, uproszczenie grupy spółgłoskowej
•
wskazuje spółgłoski powodujące upodobnienia
|
•
wskazuje kierunek upodobnienia w podanych wyrazach
•
wskazuje upodobnienia międzywyrazowe w podanym tekście
|
•
wskazuje wyrazy, w których wolno lub należy upraszczać grupy spółgłoskowe
•
wskazuje wyrazy, w których nie wolno upraszczać grup spółgłoskowych
|
•
koryguje błędy w wymowie i wyjaśnia ich przyczynę
|
|
24.
Kiedy
pisać ą oraz ę
|
•
wyjaśnia znaczenie terminu samogłoski nosowe
•
referuje zasady pisowni samogłosek ą i ę w zakończeniach
wyrazów
|
•
wyjaśnia przyczynę problemu z zapisem samogłosek ą i ę
|
•
wskazuje przykłady wyrazów kończących się na ą i ę
•
wskazuje słowa, w których ą wymienia się na ę oraz ę na ą
|
•
bezbłędnie stosuje zasady pisowni ą i ę w wypowiedzi pisemnej
|
|
25.
Podsumowanie
wiadomości
|
•
odtwarza najważniejsze fakty, sądy i opinie
•
posługuje się terminami i pojęciami: paradoks, ironia, tragedia, akapit,
argument, przykład, wypowiedź argumentacyjna, kompozycja, wewnętrzna
spójność, głoska, samogłoska, spółgłoska, upodobnienia i uproszczenia
fonetyczne
|
•
wykorzystuje najważniejsze konteksty
|
•
wyciąga wnioski
•
określa własne stanowisko
|
•
poprawnie interpretuje wymagany materiał
•
właściwie argumentuje
•
uogólnia, podsumowuje i porównuje
|
•
wykorzystuje bogate konteksty
•
formułuje i rozwiązuje problemy badawcze
|
27.
Pochwała
życia
|
•
opisuje, co zostało przedstawione na obrazie
|
•
wskazuje podział obrazu na części tematyczne
•
opisuje postacie przedstawione na obrazie
|
•
omawia kolorystykę dzieła
•
przedstawia na podstawie wybranych źródeł cechy impresjonizmu
|
•
wypowiada się na temat wyjątkowego charakteru dzieła Renoira
•
wskazuje cechy impresjonizmu na obrazie
|
•
omawia wybrany obraz impresjonistyczny
|
28.
Twórca
i jego czasy – Jan Kochanowski
|
•
wyjaśnia znaczenie terminów: renesans, humanizm
•
wymienia najważniejsze etapy życia Jana Kochanowskiego
•
umiejscawia renesans w czasie
|
•
charakteryzuje twórczość Jana Kochanowskiego
|
•
wskazuje charakterystyczne cechy renesansu
|
•
omawia związek twórczości Jana Kochanowskiego ze światopoglądem epoki
|
•
wskazuje cechy renesansowe na obrazie Mantegny
|
29.
Przepis
na szczęście
(Jan
Kochanowski – poeta wymieniony w podstawie programowej)
|
•
wyjaśnia znaczenie terminów: fraszka, apostrofa, archaizm
•
relacjonuje treść fraszek
•
wskazuje podmiot liryczny we fraszkach
•
wskazuje adresata lirycznego fraszki Na dom w Czarnolesie
•
wskazuje archaizmy w utworach
|
•
wypowiada się na temat podmiotu lirycznego w każdej z fraszek
•
wskazuje apostrofę i wyjaśnia jej funkcję
•
przedstawia współczesną formę wskazanych archaizmów
|
•
przedstawia stosunek Jana Kochanowskiego do natury na podstawie fraszki Na
lipę
•
wskazuje kontekst biograficzny we fraszce Na dom w Czarnolesie
|
•
omawia renesansowy charakter fraszek
|
•
podejmuje dyskusję na temat najważniejszych aspektów życia
|
30.
Na
scenie życia
(Jan
Kochanowski – poeta wymieniony w podstawie programowej)
|
•
wyjaśnia znaczenie terminów: fraszka, wiersz sylabiczny, rym, powtórzenie,
archaizm
•
relacjonuje treść fraszek
•
wskazuje archaizmy w utworach
|
•
przedstawia obraz młodości zawarty w utworze Na młodość
•
dokonuje podziału podanych fraszek na fraszki filozoficzne i fraszki obyczajowe
•
przedstawia układ rymów we fraszkach
•
przedstawia współczesną formę wskazanych archaizmów
|
•
omawia funkcję powtórzenia na początku fraszki O żywocie ludzkim
•
omawia funkcję środków stylistycznych użytych w utworach
|
•
omawia refleksję o człowieku zawartą we fraszce O żywocie ludzkim
|
•
podejmuje dyskusję na temat aktualności fraszki Na młodość
|
31.
Sztuka
życia
(Jan
Kochanowski – poeta wymieniony w podstawie programowej)
|
•
wyjaśnia znaczenie terminów: pieśń, cnota, pytanie retoryczne
•
relacjonuje treść wiersza
•
wskazuje podmiot liryczny utworu
•
wskazuje adresata lirycznego utworu
|
•
wypowiada się na temat podmiotu lirycznego
•
podaje nazwy rodzajów rymów występujących w wierszu
|
•
przedstawia postawę życiową, do której przekonuje podmiot liryczny
•
omawia funkcję zdań rozkazujących w pieśni
|
•
interpretuje ostatnie zdanie wiersza
|
•
podejmuje dyskusję na temat cech, którymi należy się wykazać w celu
osiągnięcia „dobrej sławy”
|
32.
Radość
życia
(Jan
Kochanowski – poeta wymieniony w podstawie programowej)
|
•
wyjaśnia znaczenie terminów: pieśń, rym gramatyczny, apostrofa,
personifikacja
•
relacjonuje treść wiersza
•
wskazuje podmiot liryczny utworu
|
•
wypowiada się na temat podmiotu lirycznego
•
podaje nazwy rodzajów rymów występujących w wierszu
|
•
interpretuje metafory zawarte w wierszu
•
omawia funkcję apostrofy pojawiającej się w ostatniej strofie wiersza
•
omawia funkcję personifikacji
|
•
wyjaśnia przesłanie wiersza
|
•
odnajduje w dowolnych źródłach informacje na temat filozofii epikurejskiej
|
33.
Szczęście
poety
|
•
wyjaśnia znaczenie terminów: Skamander, metafora, słowa potoczne, optymizm
•
relacjonuje treść wiersza
•
wskazuje podmiot liryczny utworu
|
•
wypowiada się na temat podmiotu lirycznego
•
wskazuje sformułowania, które wiążą się z radością życia
|
•
opisuje przeżycia, których doświadcza podmiot liryczny
•
interpretuje metaforę powstałą na bazie związku frazeologicznego mieć
zielono w głowie
|
•
interpretuje zakończenie wiersza
|
•
wypowiada się na temat sposobów okazywania zadowolenia z życia i optymizmu
|
34.
Być
szczęśliwym
|
•
relacjonuje treść wiersza
•
wskazuje podmiot liryczny utworu
|
•
wypowiada się na temat podmiotu lirycznego
•
dokonuje podziału wiersza na części tematyczne
|
•
omawia symbolikę ogrodu, przywołując kontekst biblijny
•
określa funkcję środków stylistycznych użytych w wierszu
•
interpretuje tytuł
|
•
interpretuje przyjęcie przez podmiot liryczny postawy wyprostowanej
•
omawia postrzeganie szczęścia przez podmiot liryczny
|
•
wypowiada się na temat życia i twórczości Czesława Miłosza
|
35.
Chwytaj
dzień
|
•
wyjaśnia znaczenie terminów: carpe diem, sentencja
•
referuje fragment powieści
•
omawia świat przedstawiony danego fragmentu utworu
•
określa przynależność danego fragmentu do rodzaju literackiego
|
•
charakteryzuje bohaterów występujących w danym fragmencie utworu
•
opisuje nastroje uczniów po wejściu do klasy
•
określa typ narracji występującej w danym fragmencie
|
•
wyjaśnia, w jaki sposób zacytowany na lekcji wiersz łączy się z łacińską
sentencją
•
opisuje przeżycia wewnętrzne wybranego uczestnika lekcji
|
•
wyjaśnia przesłanie prowadzonej przez nauczyciela lekcji
•
wypowiada swoją opinię na temat przeczytanego fragmentu
|
•
referuje treść całego utworu na podstawie książki lub filmu
•
omawia rolę, jaką odegrał Keating w życiu uczniów
•
wypowiada się na temat sposobów osiągania szczęścia
|
36.
Odważnym
szczęście sprzyja
|
•
referuje fragment powieści
•
określa przynależność fragmentu do rodzaju literackiego
|
•
charakteryzuje każdą z bohaterek
•
wyjaśnia przyczynę sporu pomiędzy bohaterkami
•
przytacza argumenty wysuwane przez bohaterki
|
•
interpretuje tytuł utworu
•
omawia argumentację bohaterek
|
•
wyraża swoją opinię na temat sporu zaprezentowanego we fragmencie
|
•
tworzy pracę pisemną związaną z tematem lekcji
|
37.
Wiedzieć,
czego się chce
|
•
wyjaśnia znaczenie terminów: sumo, motto
•
referuje fragment powieści
•
określa przynależność danego fragmentu do rodzaju literackiego
|
•
określa typ narracji występującej w danym fragmencie utworu
•
charakteryzuje bohaterów danego fragmentu utworu
•
dokonuje podziału treści na części ze względu na poruszane problemy
|
•
wyjaśnia znaczenie słów: Widzę w tobie grubego gościa
•
wylicza cechy, które wskazują na to, że Shomintsu jest dobrym trenerem
|
•
wyjaśnia znaczenie mądrości życiowej przekazanej przez trenera
|
•
pisze opowiadanie, którego mottem są słowa: Celem nie jest koniec drogi,
tylko posuwanie się naprzód
|
38.,
39.
Opis
sytuacji, przeżyć wewnętrznych i dzieła sztuki
|
•
wyjaśnia znaczenie terminów: opis sytuacji, opis przeżyć wewnętrznych,
opis dzieła sztuki
•
wymienia elementy składające się na opis sytuacji, opis przeżyć wewnętrznych
i opis dzieła sztuki
|
•
omawia sytuacje przedstawione na ilustracjach
• opisuje emocje
postaci przedstawionych na ilustracjach
|
•
redaguje opis sytuacji na podstawie podanego planu
•
opisuje uczucia i stany wewnętrzne bohaterów podanej
sytuacji
• odnajduje w
dowolnych źródłach symboliczne znaczenia wskazanych elementów występujących
na obrazach
|
•
tworzy dobrze zorganizowany, jasny i zrozumiały opis sytuacji
•
redaguje pogłębiony opis przeżyć wewnętrznych, trafnie nazywając uczucia oraz
stany psychiczne i posługując się bogatym słownictwem
•
wnikliwie przedstawia przy opisie dzieła sztuki elementy charakterystyczne, w
sposób kompetentny omawia cechy artyzmu, ocenia i interpretuje dzieło sztuki,
ujawniając wrażliwość
|
|
40.
Akcent
wyrazowy
|
•
przedstawia zasady stosowania akcentu wyrazowego
|
•
poprawnie akcentuje przeczytane wyrazy
|
•
wskazuje rzeczowniki, w których akcent pada na 3. sylabę od końca
|
•
stosuje w wypowiedzi wyrazy, w których akcent pada na 3. i 4. sylabę od końca
|
|
41.
Kiedy
pisać i, a kiedy j
|
•
referuje zasady pisowni wyrazów, w których litera i oznacza spółgłoskę
j
•
referuje zasady pisowni zakończeń –i, –ji oraz –ii
|
•
na ogół poprawnie stosuje zasady pisowni i i j w podanych
wyrazach
•
na ogół poprawnie stosuje zasady pisowni zakończeń –i, –ji oraz
–ii w podanych wyrazach
|
•
poprawnie stosuje zasady pisowni i i j w podanych wyrazach
•
poprawnie stosuje zasady pisowni zakończeń –i, –ji oraz –ii
w podanych wyrazach
|
•
tworzy własny tekst, wykorzystując w nim wyrazy z zakończeniami –i, –ji
oraz –ii
|
|
42.
Podsumowanie
wiadomości
|
•
odtwarza najważniejsze fakty, sądy i opinie
•
posługuje się terminami i pojęciami: fraszka, archaizm, pieśń, wiersz
sylabiczny, rymy gramatyczne, opis sytuacji, opis przeżyć wewnętrznych, opis
dzieła sztuki, akcent wyrazowy
|
•
wykorzystuje najważniejsze konteksty
|
•
wyciąga wnioski
•
określa własne stanowisko
|
•
poprawnie interpretuje wymagany materiał
•
właściwie argumentuje
•
uogólnia, podsumowuje i porównuje
|
•
wykorzystuje bogate konteksty
•
formułuje i rozwiązuje problemy badawcze
|
44.
Charaktery
|
•
wyjaśnia znaczenie terminów: plan pierwszy, plan drugi, tło, portret
•
opisuje, co przedstawia obraz
|
•
omawia sposób przedstawienia Napoleona
|
•
wskazuje cechy Napoleona podkreślone na portrecie
|
•
interpretuje wymowę obrazu
|
•
przybliża sylwetkę Napoleona
•
wyjaśnia znaczenie napisów znajdujących się na obrazie i analizuje ich
znaczenie w kontekście wymowy obrazu
|
45.
Twórca
i jego czasy – Ignacy Krasicki
|
•
wymienia najważniejsze etapy życia Ignacego Krasickiego
•
umiejscawia epokę oświecenia w czasie
|
•
charakteryzuje twórczość Ignacego Krasickiego
|
•
wskazuje cechy charakterystyczne oświecenia
|
•
omawia związek twórczości Ignacego Krasickiego ze światopoglądem epoki
|
•
omawia obraz Jana Matejki
|
46.
W
krzywym zwierciadle
(Ignacy
Krasicki – poeta wymieniony w podstawie programowej)
|
•
wyjaśnia znaczenie terminu satyra
•
relacjonuje treść satyry
•
określa rodzaj literacki utworu
•
wskazuje narratora
|
•
dokonuje podziału utworu na części tematyczne
•
charakteryzuje szlachcica oraz jego żonę
•
wskazuje na podstawie tekstu cechy gatunkowe satyry
|
•
omawia problem poruszony w satyrze
•
omawia związek satyry ze światopoglądem epoki
|
•
podejmuje dyskusję nad celowością ośmieszania postaw i zachowań w procesie
dydaktycznym
|
•
podejmuje dyskusję na temat zalet i wad obcych wpływów kulturowych
|
47.
Twórca
i jego czasy – Aleksander Fredro
|
•
wyjaśnia znaczenie terminów: romantyzm, komedia
•
wymienia najważniejsze etapy życia Aleksandra Fredry
•
umiejscawia epokę romantyzmu w czasie
|
•
charakteryzuje twórczość Aleksandra Fredry
|
•
wskazuje cechy charakterystyczne romantyzmu
|
•
wyjaśnia, na czym polegała wyjątkowość Aleksandra Fredry na tle epoki
|
•
omawia genezę Zemsty
|
48.,
49., 50., 51.
Aleksander
Fredro, Zemsta
(lektura
obowiązkowa)
|
•
wyjaśnia znaczenie terminów: komedia, komizm charakterów, komizm
sytuacyjny, komizm słowny, akt, scena, didaskalia, karykatura, bohaterowie
pierwszoplanowi, bohaterowie drugoplanowi, bohaterowie epizodyczni, motto
•
relacjonuje treść dramatu
•
przyporządkowuje utwór do rodzaju literackiego
•
określa czas i miejsce akcji
|
•
wskazuje cechy gatunkowe utworu
•
dokonuje podziału bohaterów na pierwszoplanowych, drugoplanowych i
epizodycznych
•
charakteryzuje bohaterów utworu
•
wskazuje wątek główny i wątki poboczne utworu
•
podaje przykłady różnych rodzajów komizmu
|
•
wyjaśnia, na czym polega komizm charakterów, komizm sytuacyjny i komizm słowny
w dramacie
•
wyjaśnia, na czym polega karykaturalne przedstawienie bohaterów
•
interpretuje tytuł dramatu
•
wyjaśnia sens motta
|
•
analizuje scenę oświadczyn Papkina pod względem stosowności stylu do sytuacji
•
analizuje zakończenie dramatu i omawia jego przesłanie
|
•
podaje przykłady przedstawienia motywu zemsty w innych tekstach kultury
•
wskazuje w dramacie elementy kultury sarmackiej
•
porównuje treść dramatu z ekranizacją Andrzeja Wajdy
|
52.
Silny
charakter
|
•
relacjonuje treść danych fragmentów utworu
•
określa rodzaj narracji
|
•
charakteryzuje bohatera danych fragmentów utworu
|
•
omawia sposób przedstawienia przeżyć wewnętrznych bohatera
•
interpretuje słowa bohatera: Człowieka można zniszczyć, ale nie pokonać
|
•
analizuje sposób przedstawienia rekinów
|
•
podejmuje dyskusję na temat sentencji: Człowieka można zniszczyć, ale nie
pokonać i odnosi ją do wybranych tekstów kultury
|
53.
Przejść
próbę
|
•
wyjaśnia znaczenie terminu wywiad
•
relacjonuje treść wywiadu
|
•
wyjaśnia, w jaki sposób bohater wywiadu definiuje ból
•
opisuje powód założenia fundacji i jej cele
•
wymienia cechy charakteru bohatera wywiadu
|
•
omawia różnice między dzieciństwem a dorosłością według Jana Meli
|
•
pisze charakterystykę Jana Meli
|
•
charakteryzuje postać rzeczywistą lub fikcyjną, która musiała zmagać się z
przeciwnościami losu
|
54.
Panować
nad życiem
|
•
relacjonuje treść danych fragmentów utworu
•
określa rodzaj narracji
|
•
omawia świat przedstawiony
•
wskazuje problem, z którym musi się zmierzyć bohaterka fragmentów
|
•
omawia funkcję narracji pierwszoosobowej we fragmentach
•
wypowiada się na temat relacji pomiędzy bohaterką a doktorem
|
•
interpretuje słowa bohaterki mówiące o tym, że największym jej przeciwnikiem
jest ona sama
|
•
wyjaśnia na wybranych przykładach z tekstów kultury, co to oznacza
sformułowanie przejąć kontrolę nad własnym życiem
|
55.
Na
przekór stereotypom
|
•
relacjonuje treść danego fragmentu
•
określa czas i miejsce akcji fragmentu
|
•
wypowiada się na temat sposobu narracji
•
charakteryzuje bohaterów
•
wskazuje, co zaskoczyło Kubę podczas spotkania z Magdą
•
przedstawia reakcje otoczenia na związek Magdy i Kuby
|
•
wyjaśnia, dlaczego Kuba zainteresował się niepełnosprawną koleżanką
•
wyjaśnia, w jakim celu Magda posługuje się ironią
•
wyjaśnia sens tytułu
|
•
ocenia reakcje otoczenia na związek Magdy i Kuby
•
omawia przyczyny wzajemnego dystansu pomiędzy osobami pełno- i
niepełnosprawnymi
|
•
podejmuje dyskusję na temat sposobu postępowania wobec osób niepełnosprawnych
•
przedstawia tekst kultury podejmujący temat osób niepełnosprawnych
|
56.
Czarny
charakter
|
•
wyjaśnia znaczenie terminów: czarny charakter, komiks, wyraz
dźwiękonaśladowczy
•
relacjonuje treść komiksu
|
•
omawia znane sobie przykłady „czarnych charakterów” z wybranych tekstów
kultury
|
•
wypowiada się na temat sposobu prezentacji Lorda Vadera w podanym fragmencie
komiksu
|
•
analizuje funkcję „czarnego charakteru” w wybranym tekście kultury
•
przedstawia swoją opinię na temat komiksu
|
•
przedstawia fabułę Gwiezdnych wojen
•
omawia rodzaj rysunku zastosowanego w podanym komiksie
|
57.
Charakterystyka
|
•
wyjaśnia znaczenie terminów: charakterystyka, charakterystyka postaci,
autocharakterystyka, charakterystyka porównawcza
•
wskazuje elementy składające się na charakterystykę
|
•
omawia różnice pomiędzy charakterystyką statyczną a charakterystyką dynamiczną
|
•
tworzy plan charakterystyki wybranej postaci literackiej bądź filmowej
|
•
pisze charakterystykę zawierającą opis wyglądu zewnętrznego postaci i
wnikliwy opis cech charakteru, konsekwentnie poparty trafnie dobranymi
przykładami
|
•
tworzy charakterystykę porównawczą dwóch postaci literackich lub filmowych
|
58.,
59.
Malarstwo
|
•
wymienia etapy rozwoju malarstwa
|
•
wskazuje najważniejsze cechy malarstwa na poszczególnych etapach
•
rozróżnia najważniejsze typy dzieł malarskich ze względu na temat
|
•
omawia elementy języka malarstwa na wybranym dziele
|
•
ocenia dzieło sztuki według podanych kryteriów
|
•
wypowiada opinię na temat sztuki abstrakcyjnej
•
przygotowuje prezentację na temat wybranego artysty
•
tworzy pisemną recenzję wybranego dzieła sztuki
|
60.
Czasownik
– przypomnienie i uzupełnienie wiadomości
|
•
wyjaśnia znaczenie terminów: czasownik osobowy, czasownik nieosobowy, czasowniki
dokonane, czasowniki niedokonane
•
wymienia, przez co odmienia się czasownik
•
odróżnia formy nieosobowe czasownika od form osobowych
|
•
określa formy gramatyczne czasownika
•
uzupełnia zdania czasownikami w odpowiedniej formie
|
•
redaguje zdania z nieosobowymi formami czasownika zakończonymi na –no,
–to
•
przekształca zdania, używając odpowiedniej formy czasownika
|
•
modyfikuje wypowiedź za pomocą zmiany aspektu
•
sporządza notatkę z zastosowaniem nieosobowych form czasownika
|
•
redaguje instrukcję, w której wykorzystuje czasowniki w trybie rozkazującym
•
odmienia czasowniki kłopotliwe
|
61.
Strony
czynna i bierna czasownika
|
•
wyjaśnia znaczenie terminów: strona czynna, strona bierna, wykonawca
czynności, obiekt czynności, czasownik przechodni, czasownik nieprzechodni
•
przedstawia zasadę tworzenia strony biernej czasownika
|
•
przekształca zdania ze strony czynnej na bierną i odwrotnie
•
odróżnia czasowniki przechodnie od czasowników nieprzechodnich
•
wskazuje wypowiedzi, w których najważniejszą rolę odgrywa wykonawca czynności
oraz te, w których najistotniejszy jest obiekt czynności
|
•
wskazuje, w jakich okolicznościach używamy strony biernej
•
odnajduje w tekście czasowniki w stronie biernej i wyjaśnia, w jakim celu
zostały użyte
|
•
używa strony biernej w tekstach oficjalnych, np. w stylu urzędowym
|
|
62.
Imiesłowy
– nietypowe formy czasownika
|
•
przedstawia klasyfikację imiesłowów
•
wskazuje imiesłowy w tekście
|
•
tworzy imiesłowy od podanych czasowników
•
odmienia imiesłowy przymiotnikowe
|
•
przekształca zdania podrzędne w imiesłowy przymiotnikowe i przysłówkowe z
określeniami
•
przekształca wskazane zdania na konstrukcje z imiesłowami przysłówkowymi
|
•
wskazuje i poprawia błędy związane z użyciem imiesłowów
•
redaguje tekst z użyciem wszystkich rodzajów imiesłowów
|
|
63.
Pisownia
nie z imiesłowami
|
•
wymienia zasady pisowni nie z imiesłowami
|
•
stosuje zasady pisowni nie z imiesłowami
•
tworzy imiesłowy z przeczeniem nie
|
•
zastępuje określenia oznaczające cechy z imiesłowami z przeczeniem nie
|
•
redaguje tekst z użyciem imiesłowów z przeczeniem nie
|
|
64.
Podsumowanie
wiadomości
|
•
odtwarza najważniejsze fakty, sądy i opinie
•
posługuje się terminami i pojęciami: charakterystyka, karykatura, komiks,
strona czynna czasownika, strona bierna czasownika, aspekt, formy osobowe
czasownika, formy nieosobowe czasownika, imiesłowy
|
•
wykorzystuje najważniejsze konteksty
|
•
wyciąga wnioski
•
określa własne stanowisko
|
•
poprawnie interpretuje wymagany materiał
•
właściwie argumentuje
•
uogólnia, podsumowuje i porównuje
|
•
wykorzystuje bogate konteksty
•
formułuje i rozwiązuje problemy badawcze
|
66.
Ojczyzna
|
•
wyjaśnia znaczenie terminów: pierwszy plan, drugi plan, symbol, ciepła
paleta barw
•
opisuje obraz, uwzględniając podział na plany
|
•
wyjaśnia znaczenie czasu, w jakim powstał obraz Jacka Malczewskiego Ojczyzna,
dla jego wymowy
|
•
interpretuje symbolikę kajdan przedstawionych na obrazie
|
•
analizuje wpływ barw na wymowę obrazu
|
•
przedstawia podobny sposób przedstawiania ojczyzny w innych tekstach kultury
|
67.
Twórca
i jego czasy – Adam Mickiewicz
|
•
wyjaśnia znaczenie terminu romantyzm
•
wymienia najważniejsze etapy życia Adama Mickiewicza
•
umiejscawia epokę romantyzmu w czasie
|
•
charakteryzuje twórczość Adama Mickiewicza
|
•
wskazuje cechy charakterystyczne romantyzmu
|
•
omawia związek pomiędzy twórczością Adama Mickiewicza a ideami epoki
|
•
omawia wskazane obrazy pod kątem ich związku z epoką
|
68.
Poświęcić
się dla ojczyzny
(Adam
Mickiewicz – poeta wymieniony w podstawie programowej)
|
•
wyjaśnia znaczenie terminu powstanie narodowowyzwoleńcze
•
relacjonuje treść wiersza
|
•
opisuje bohaterkę wiersza Adama Mickiewicza Śmierć Pułkownika
•
wymienia wartości istotne dla bohaterki wiersza
|
•
wyjaśnia znaczenie terminu romantyczna legenda bohatera
•
interpretuje ostatnią strofę utworu
•
omawia funkcję porównania bohaterki wiersza do Czarnieckiego
|
•
wypowiada się na temat klimatu dominującego w wierszu
|
•
przedstawia sylwetkę Emilii Plater na podstawie dowolnych źródeł
|
69.,
70.
Walczyć
za ojczyznę
(Adam
Mickiewicz – poeta wymieniony w podstawie programowej)
|
•
relacjonuje treść utworu Adama Mickiewicza Reduta Ordona
•
określa rodzaj literacki utworu
|
•
wypowiada się na temat narratora
•
wskazuje przykłady animizacji
•wskazuje
wyrazy dźwiękonaśladowcze
|
•
omawia sposób przedstawienia wydarzeń
•
porównuje sposób przedstawienia napastników i obrońców
•
omawia sposób przedstawienia cara
•określa
funkcję animizacji
•
określa funkcję nagromadzenia wyrazów dźwiękonaśladowczych w utworze
|
•
formułuje przesłanie Reduty Ordona
|
•
przedstawia sylwetkę Juliana Konstantego Ordona na podstawie dowolnych źródeł
|
71.
Tęsknota
za ojczyzną
|
•
wyjaśnia znaczenie terminów: hierarchia wartości, neologizm
•
referuje treść wiersza
•
wskazuje podmiot liryczny i adresata lirycznego
|
•
wypowiada się na temat adresata lirycznego
•
nazywa uczucia podmiotu lirycznego
•
opisuje kraj przedstawiony przez podmiot liryczny
•wskazuje
w wierszu neologizmy
|
•
omawia znaczenie refrenu dla wymowy wiersza
•
interpretuje znaczenie określenia światło-cień w kontekście wiersza
•
omawia funkcję neologizmów w wierszu
|
•
wypowiada się na temat hierarchii ważności podmiotu lirycznego
•
analizuje sposób osiągnięcia nostalgicznego nastroju wiersza
|
•
omawia obraz Józefa Chełmońskiego Bociany
|
72.
Twórca
i jego czasy – Henryk Sieniewicz
|
•
wyjaśnia znaczenie terminów: pozytywizm, emigracja
•
wymienia najważniejsze etapy życia Henryka Sienkiewicza
•umiejscawia
epokę pozytywizmu w czasie
|
•
wyjaśnia znaczenie hasła: dla pokrzepienia serc
•
charakteryzuje twórczość Henryka Sienkiewicza
|
•
wskazuje cechy charakterystyczne pozytywizmu
|
•
omawia genezę Latarnika
•
wypowiada się na temat wyjątkowości twórczości Henryka Sienkiewicza na tle
epoki
|
•
omawia hasło dla pokrzepienia serc w kontekście twórczości Henryka
Sienkiewicza
|
73.,
74.
Henryk
Sienkiewicz, Latarnik
(lektura
obowiązkowa)
|
•
wyjaśnia znaczenie terminów: nowela, punkt kulminacyjny, emigrant, symbol
•
relacjonuje treść noweli
•
podaje nazwę rodzaju narracji
|
•
omawia świat przedstawiony noweli
•
wskazuje cechy gatunkowe noweli
•
charakteryzuje głównego bohatera
|
•
przedstawia przemianę głównego bohatera
•
omawia przyczyny tułaczki Skawińskiego, także te niewyrażone bezpośrednio
•
omawia sposób, w jaki bohater reaguje na pierwsze wersy Pana Tadeusza
|
•
wypowiada się na temat sposobu postrzegania ojczyzny przez Skawińskiego
•
interpretuje symbolikę latarni morskiej
•
formułuje przesłanie utworu
|
•
wypowiada się na temat problemów, z jakimi borykają się emigranci i uchodźcy
•
omawia kontekst historyczny noweli
|
75.
Wielokulturowość
|
•
wyjaśnia znaczenie terminów: dwukulturowość, stereotyp
•relacjonuje
treść artykułu
|
•
wymienia cechy artykułu wskazujące na jego przynależność do publicystyki
•wymienia
zaprezentowane w tekście stereotypy dotyczące Polski i Polaków
|
•
przedstawia zjawisko społeczne opisane przez autorkę
|
•
omawia obraz Polski wyłaniający się z przywołanych w tekście wypowiedzi
|
•
podejmuje dyskusję na temat stereotypów dotyczących Polski i Polaków
|
76.
Mała
ojczyzna
|
•
wyjaśnia znaczenie terminów: wiersz biały, wiersz wolny, mała ojczyzna
•
referuje treść wiersza
|
•
przedstawia obraz ojczyzny wyłaniający się z wiersza
•
podaje nazwy środków stylistycznych użytych w wierszu
•
wskazuje cechy wiersza wolnego
|
•
określa funkcję środków stylistycznych zawartych w wierszu
•
omawia język wiersza
|
•
wypowiada się na temat własnego pojmowania pojęcia „małej ojczyzny”
|
•
opracowuje mapę myśli dotyczącą ojczyzny
•
tworzy samodzielną wypowiedź pisemną pt. „Moja mała ojczyzna”
|
77.
Odnaleźć
swoje korzenie
|
•
relacjonuje treść danych fragmentów utworu
•
podaje nazwę rodzaju narracji
|
•
wypowiada się na temat narratora
•
opisuje świat przedstawiony
•
wypowiada się na temat roli opowieści w życiu narratora
|
•
omawia relację pomiędzy narratorem a światem przedstawionym
•
interpretuje gest kobiet z plemienia Kinte wobec przybysza
•
interpretuje tytuł utworu
|
•
analizuje relacje pomiędzy głównym bohaterem a utraconą ojczyzną
|
•
podejmuje dyskusję na temat sensu poszukiwania własnych korzeni
•
wypowiada się na temat kontekstu historycznego danych fragmentów
|
78.
Opuścić
ojczyznę
|
•
wyjaśnia znaczenie terminów: fantastyka, symbol
•
relacjonuje treść danych fragmentów utworu
•
podaje nazwę rodzaju narracji
|
•
omawia świat przedstawiony we fragmentach utworu
•
wypowiada się na temat bohaterów występujących w danych fragmentach
•
wskazuje cechy świadczące o tym, że podany fragment nie należy do literatury
realistycznej
|
•
interpretuje symbolikę pierścienia
•
omawia rozważania Froda dotyczące domu
|
•
interpretuje symbolikę podróży Froda
•
przedstawia własne refleksje na temat postrzegania domu z perspektywy podróży
|
•
omawia inne, znane sobie teksty kultury należące do fantastyki (literatura,
film, komiks)
•
wskazuje różnice pomiędzy fantastyka a science fiction
•
przedstawia swoje zdanie na temat fantastyki
|
79.,
80.
Wypowiedź
argumentacyjna
|
•
wyjaśnia znaczenie terminów: teza, argument, wnioski
•
wymienia etapy przygotowywania wypowiedzi argumentacyjnej
•
odnajduje tezę i argumenty w podanym tekście
|
•
wymienia chwyty argumentacyjne
|
•
wskazuje w tekście argumenty nierzeczowe
|
•
formułuje wnikliwą, przekonującą i konsekwentną argumentację do podanej tezy
|
•
odróżnia wypowiedź argumentacyjną od takiej, która wskazuje jedynie związek
przyczynowo-skutkowy
|
81.
Rzeźba
|
•
wymienia etapy rozwoju rzeźby
|
•
wskazuje najważniejsze cechy rzeźby na poszczególnych etapach
•
rozróżnia najważniejsze typy dzieł rzeźbiarskich ze względu na temat
|
•
omawia elementy języka rzeźby na wybranym dziele
|
•
ocenia dzieło sztuki według podanych kryteriów
|
•
wypowiada swoją opinię na temat rzeźby abstrakcyjnej
•
przygotowuje prezentację na temat wybranego artysty
•
tworzy pisemną recenzję wybranego dzieła sztuki
|
82.
Zdanie
złożone – przypomnienie wiadomości
|
•
wskazuje zdania złożone
•
odróżnia zdania złożone współrzędnie od zdań złożonych podrzędnie
|
•
wskazuje pytanie, na które odpowiadają dane zdania podrzędne
•
podaje nazwy rodzajów zdań złożonych
|
•
przyporządkowuje wykresy do zdań
|
•
sporządza wykresy zdań złożonych
|
|
83.,
84.
Rodzaje
zdań złożonych współrzędnie i podrzędnie
|
•
wymienia rodzaje zdań złożonych
•
wskazuje spójniki, przed którymi należy postawić przecinek w zdaniu złożonym
współrzędnie
|
•
wskazuje zdania złożone współrzędnie i określa ich typy
•
przyporządkowuje zdania współrzędne stosownie do podanego wykresu
•
wskazuje zdania podrzędne przydawkowe i formułuje do nich pytania
•
wskazuje zdania podrzędne dopełnieniowe i formułuje do nich pytania
|
•
sporządza wykresy zdań złożonych współrzędnie
•
przyporządkowuje zdania podrzędne stosownie do podanego wykresu
|
•sporządza
wykresy zdań złożonych i podaje nazwy typów zdań podrzędnych
|
|
85.
Przecinek
w zdaniu złożonym
|
•
wymienia zasady stosowania przecinków w zdaniach złożonych
|
•wskazuje
zdania złożone współrzędnie, w których brakuje przecinków
|
•
formułuje zdania podrzędne i stawia przecinki w odpowiednich miejscach
|
•
przekształca tekst, stawiając przecinki w odpowiednich miejscach
|
|
86.
Podsumowanie
wiadomości
|
•
odtwarza najważniejsze fakty, sądy i opinie
•
posługuje się terminami i pojęciami: wypowiedź argumentacyjna, neologizm,
nowela, opowiadanie, wiersz biały, wiersz wolny, fantastyka, zdania złożone
współrzędnie, zdania złożone podrzędnie
|
•
wykorzystuje najważniejsze konteksty
|
•
wyciąga wnioski
•
określa własne stanowisko
|
•
poprawnie interpretuje wymagany materiał
•
właściwie argumentuje
•
uogólnia, podsumowuje i porównuje
|
•
wykorzystuje bogate konteksty
•
formułuje i rozwiązuje problemy badawcze
|
88.
Wyobraźnia
|
•
wyjaśnia znaczenie terminów: realizm, fantastyka, paleta barw
•
opisuje, co widzi na obrazie
|
•
określa temat dzieła
•
wskazuje elementy realistyczne i fantastyczne na obrazie
|
•
omawia funkcję palety barw zastosowanej przez malarza
•
interpretuje tytuł dzieła
|
•
interpretuje znaczenie kształtu znajdującego się w centrum obrazu
|
•
na podstawie wybranych źródeł wyjaśnia znaczenie terminu surrealizm
|
89.
Twórca
i jego dzieło – Adam Mickiewicz
|
•
wyjaśnia znaczenie terminów: ballada, manifest, egzotyka, orient,
romantyzm
•wymienia
podróże odbyte przez Adama Mickiewicza
|
•
omawia znaczenie podróży na Krym dla poety
|
•
wypowiada się na temat znaczenia podróży dla romantyków
|
•
wyjaśnia, na czym polegał przełomowy charakter Ballad i romansów
|
•
omawia obraz Juliusza Kossaka Adam Mickiewicz z Sadykiem Paszą w Turcji
|
90.
Wyobraźnia
ludowa
(Adam
Mickiewicz – poeta wymieniony w podstawie programowej)
|
•
wyjaśnia znaczenie terminów: ballada, realizm, fantastyka, punkt
kulminacyjny, nauka moralna
•
relacjonuje treść ballady Świtezianka
•
określa przynależność utworu do rodzaju literackiego
|
•
ustala, jaką wiedzę na temat świata przedstawionego ma narrator
•wskazuje
elementy realistyczne i fantastyczne utworu
•wskazuje
punkt kulminacyjny
•
charakteryzuje bohaterów utworu
|
•
omawia stosunek narratora do opowiadanych zdarzeń
•
objaśnia sens nauki moralnej sformułowanej w utworze
•
wskazuje cechy gatunkowe utworu
|
•
podejmuje dyskusję na temat nauki moralnej wyrażonej w balladzie
|
•
wskazuje elementy estetyki romantycznej na obrazie Johna Williama
Waterhouse’a Pani z Shalott
|
91.
Natura
i wyobraźnia
(Adam
Mickiewicz – poeta wymieniony w podstawie programowej)
|
•
wyjaśnia znaczenie terminu sonet
•
relacjonuje treść wiersza Stepy akermańskie
•
ustala przynależność utworu do rodzaju literackiego
•
wskazuje podmiot liryczny
|
•
wypowiada się na temat podmiotu lirycznego
•
dokonuje podziału utworu na dwie części
•
wskazuje zastosowane środki stylistyczne
|
•
określa funkcję środków stylistycznych użytych w wierszu
•
omawia sposób przedstawienia ciszy w końcówce utworu
|
•
określa nastrój wiersza i wyjaśnia, jakimi środkami jest on budowany
•
interpretuje puentę utworu
|
•
omawia sposób przedstawienia natury w wybranym tekście kultury
|
92.
Strach
i wyobraźnia
|
•
wyjaśnia znaczenie terminów: punkt kulminacyjny, nastrój grozy
•
relacjonuje treść danych fragmentów utworu
|
•
wypowiada się na temat narratora danych fragmentów utworu
•
charakteryzuje bohaterów danych fragmentów
•
wskazuje punkt kulminacyjny
|
•
omawia relacje pomiędzy bohaterami
•
interpretuje wydarzenia symboliczne zawarte w danych fragmentach
|
•
analizuje sposób tworzenia atmosfery grozy
|
•
wskazuje środki filmowe przydatne do przedstawienia atmosfery danych fragmentów
•
omawia sposób tworzenia atmosfery grozy w wybranym tekście kultury popularnej
|
93.
Na
skrzydłach wyobraźni
|
•
wyjaśnia znaczenie terminów: sonet, personifikacja
•
relacjonuje treść wiersza
•
wskazuje podmiot liryczny
|
•
wypowiada się na temat podmiotu lirycznego
•
wskazuje środki stylistyczne
•
ustala przynależność gatunkową wiersza
|
•
określa funkcję środków stylistycznych użytych w wierszu
•
wyjaśnia metaforyczny sens ostatniej strofy wiersza
•
wyjaśnia metaforyczne znaczenie związków frazeologicznych, w których znajduje
się słowo skrzydła
|
•
interpretuje przesłanie utworu
|
•
wskazuje konteksty i nawiązania
|
94.
Baśniowa
wyobraźnia
|
•
wyjaśnia znaczenie terminów: puenta, neologizm, symbol
•
relacjonuje treść utworu
•
określa przynależność utworu do rodzaju literackiego
|
•
wypowiada się na temat narratora
•
charakteryzuje bohaterów utworu
•
omawia kompozycję utworu
|
•
określa nastrój utworu
•
omawia funkcję neologizmów zastosowanych w wierszu
•
interpretuje symbolikę Dusiołka
|
•
na podstawie puenty podejmuje rozważania na temat pochodzenia zła w świecie
|
•
podejmuje dyskusję na temat popularności baśni
|
95.
Żyć
w świecie wyobraźni
|
•
relacjonuje treść fragmentów utworu
•
podaje nazwę rodzaju narracji
|
•
określa czas i miejsce akcji
•
charakteryzuje bohaterów danych fragmentów utworu
|
•
omawia relacje między bohaterkami
•
wypowiada się na temat reakcji narratorki na przyjaźń Liliany z Kasią
•omawia
funkcję wyrazów potocznych w danych fragmentach
|
•
analizuje ostatnią wypowiedź bohaterki
•
wskazuje wady i zalety życia w świecie wyobraźni
|
•
podejmuje dyskusję na temat ludzkiej potrzeby fantazjowania
•
interpretuje obraz Salvadora Dalego Miraż
|
96.,
97.
Rozprawka
|
•
wyjaśnia znaczenie terminów: teza, hipoteza, argumenty
•
referuje trzy możliwe schematy pisania rozprawki
|
•
formułuje argumenty do podanego zagadnienia
•
tworzy plan rozprawki na podstawie podanej dyskusji
|
•
formułuje argumenty i kontrargumenty do podanej tezy
|
•
pisze rozprawkę w której:
–
zawarta została właściwa teza bądź hipoteza
–
argumentacja jest wnikliwa, przekonująca i konsekwentna
–
przedstawiona została własna opinia dotycząca zadanego tematu, ujawniająca
szczególną wrażliwość/wnikliwość piszącego
|
•
tworzy prezentację na temat wybranej subkultury
•
wyjaśnia znaczenie terminu kontrkultura i podaje przykłady
|
98.
Grafika
|
•
wymienia etapy rozwoju grafiki
|
•
wskazuje najważniejsze cechy grafiki na poszczególnych etapach
•
odróżnia grafikę artystyczną od grafiki użytkowej
|
•
wymienia i opisuje najważniejsze techniki graficzne
|
•
ocenia dzieło sztuki według podanych kryteriów
|
•
przygotowuje prezentację na temat wybranego artysty grafika
•
tworzy pisemną recenzję wybranego dzieła sztuki
|
99.
Wypowiedzenie
wielokrotnie złożone
|
•
wyjaśnia znaczenie terminów: wypowiedzenie wielokrotnie złożone, zdanie
główne
•
dokonuje podziału wypowiedzeń wielokrotnie złożonych na wypowiedzenia
składowe
|
•
wskazuje zdanie główne w wypowiedzeniu złożonym
•
stosuje odpowiednią interpunkcję w zdaniach wielokrotnie złożonych
|
•
sporządza wykres zdania wielokrotnie złożonego
•
przekształca grupy zdań pojedynczych w wypowiedzenia wielokrotnie złożone
|
•
dokonuje opisu składniowego sporządzonego wykresu
•
koryguje zbyt długie wypowiedzenia wielokrotnie złożone
|
|
100.
Mowa
niezależna i zależna
|
•
wyjaśnia znaczenie terminów: mowa zależna, mowa niezależna
•
wyjaśnia różnice pomiędzy mową niezależna a mową zależną
|
•
w podanym tekście wskazuje mowę zależną i mowę niezależną
•
zapisuje dowolny dialog w formie mowy zależnej
•
przy zapisie dialogu stosuje poprawną interpunkcję
|
•
redaguje tekst, w którym wypowiedzi bohaterów zapisuje w formie mowy niezależnej
|
•
przekształca mowę zależna na niezależną i odwrotnie
|
|
101.
Zasady
cytowania cudzych tekstów
|
•
wyjaśnia znaczenie terminów: cytat, prawo autorskie, plagiat, źródło,
przypis bibliograficzny
•
wymienia zasady cytowania cudzych tekstów
|
•
stosuje odpowiednie słownictwo przy wprowadzaniu cytatów
•
wplata cytat w wypowiedź, stosując odpowiednie zwroty wprowadzające i znaki
interpunkcyjne
|
•
poprawnie zapisuje przypis bibliograficzny
|
•
opracowuje bibliografię dotyczącą podanego tematu
|
|
102.
Podsumowanie
wiadomości
|
•
odtwarza najważniejsze fakty, sądy i opinie
•
posługuje się terminami i pojęciami: rozprawka, ballada, sonet, mowa
niezależna, mowa zależna, cytat, przypis bibliograficzny
|
•
wykorzystuje najważniejsze konteksty
|
•
wyciąga wnioski
•
określa własne stanowisko
|
•
poprawnie interpretuje wymagany materiał
•
właściwie argumentuje
•
uogólnia, podsumowuje i porównuje
|
•
wykorzystuje bogate konteksty
•
formułuje i rozwiązuje problemy badawcze
|
104.
Dobro
i zło
|
•
wyjaśnia znaczenie terminów: realizm, źródło światła
•
opisuje, co dzieje się na obrazie Caravaggia Powołanie św. Mateusza
|
•
wskazuje głównych bohaterów obrazu
•
wypowiada się na temat strojów bohaterów
|
•
interpretuje gesty bohaterów obrazu
•
omawia rolę światła na obrazie
|
•
omawia kontekst biblijny
•
interpretuje wymowę dzieła
|
•
omawia inny wybrany obraz Caravaggia
|
105.
Twórca
i jego czasy – Charles Dickens
|
•
wymienia najważniejsze etapy życia Charlesa Dickensa
•
umiejscawia epokę wiktoriańską w czasie
|
•
charakteryzuje twórczość Charlesa Dickensa
|
•
wskazuje cechy charakterystyczne epoki wiktoriańskiej
|
•
omawia związek pomiędzy twórczością Charlesa Dickensa a problemami epoki
|
|
106.,
107., 108., 109.
Charles
Dickens, Opowieść wigilijna
(lektura
obowiązkowa)
|
•
wyjaśnia znaczenie terminów: ironia, symbol, problemy społeczne, realizm,
fantastyka
•
relacjonuje treść utworu
•
określa przynależność utworu do rodzaju literackiego
•
podaje nazwę rodzaju narracji
|
•
omawia świat przedstawiony utworu
•
przedstawia realia społeczne przedstawione w utworze
•
wymienia problemy społeczne zaprezentowane w utworze
•
charakteryzuje głównego bohatera
•
wskazuje elementy fantastyczne w utworze
|
•
omawia stosunek narratora do bohatera
•
omawia sposób przedstawienia duchów
•
nazywa emocje towarzyszące Scrooge’owi w czasie podróży w czasie i
przestrzeni
•
wyjaśnia, na czym polega wewnętrzna przemiana bohatera
•
określa funkcję elementów fantastycznych w utworze
|
•
wypowiada się na temat symbolicznego znaczenia świąt Bożego Narodzenia w
naszym kręgu kulturowym
•
analizuje sposób przedstawienia Bożego Narodzenia w Opowieści wigilijnej
•
wypowiada się na temat hierarchii ważności Ebenezera Scrooge’a
|
•
omawia wybraną adaptację Opowieści wigilijnej
|
110.
Twórca
i jego dzieło – Adam Mickiewicz
|
•
wyjaśnia znaczenie terminów: folklor, lud, dziady
•
opisuje obrzęd dziadów
|
•
wskazuje rodzimy folklor jako główne źródło inspiracji we wczesnej twórczości
Adama Mickiewicza
|
•
wyjaśnia powiązania pomiędzy biografią poety a tematem jego wczesnych dzieł
|
•
wypowiada się na temat sposobu postrzegania ludu przez romantyków
|
|
111.,
112., 113., 114.
Adam
Mickiewicz, Dziady cz. II
(lektura
obowiązkowa)
|
•
wyjaśnia znaczenie terminów: dramat romantyczny, dziady, guślarz, motto,
wierzenia ludowe, nauka moralna
•
relacjonuje treść utworu
•
opisuje miejsce i czas wydarzeń
|
•
wypowiada się na temat obrzędu dziadów
•
wskazuje elementy obrzędów pogańskich i chrześcijańskich
•
charakteryzuje bohaterów występujących w dramacie
•
omawia role danych uczestników obrzędu
•
przedstawia rodzaj kary właściwy poszczególnym duchom
|
•
omawia funkcję czasu i sposobu przywołania danych duchów
•wyjaśnia,
na czym polegała wina danych duchów
•
opisuje nastrój dramatu
•
wyjaśnia znaczenie motta utworu
•
wskazuje cechy dramatu romantycznego
|
•
analizuje sposoby uzyskania odpowiedniego nastroju w dramacie
•
wypowiada się na temat aktualności prawd moralnych przedstawionych w utworze
•
interpretuje zakończenie dramatu
|
•
wybiera dwie adaptacje dramatu i dokonuje ich analizy porównawczej
•
omawia elementy wiary ludowej funkcjonujące współcześnie
|
115.
Przebaczenie
|
•
wyjaśnia znaczenie terminów: powieść historyczna, archaizm
•
relacjonuje treść fragmentów utworu Henryka Sienkiewicza Krzyżacy
•
określa przynależność fragmentów do rodzaju literackiego
•
podaje nazwę rodzaju narracji
|
•
charakteryzuje bohaterów fragmentów
•
wskazuje archaizmy i wyjaśnia ich znaczenie
|
•
wskazuje cechy powieści historycznej
•
omawia funkcję archaizmów w utworze
|
•
analizuje postawę Zygfryda i Juranda wobec cierpienia
|
•
porównuje treść fragmentów z analogicznymi scenami z filmu Aleksandra Forda
|
116.
Między
dobrem a złem
|
•
wyjaśnia znaczenie terminu puenta
•
relacjonuje treść wiersza Jana Twardowskiego Podziękowanie
•
określa przynależność utworu do rodzaju literackiego
|
•
wypowiada się na temat podmiotu lirycznego i wskazuje adresata wiersza
•
wskazuje użyte środki stylistyczne
|
•
omawia sposób, w jaki został opisany świat przyrody
•
interpretuje fragment mówiący o naturze człowieka
•
omawia funkcję użytych środków stylistycznych
|
•
interpretuje przesłanie wiersza
•
podejmuje dyskusję na temat znaczenia różnorodności świata
|
•
omawia wybrane teksty kultury podejmujące problem odmienności
|
117.
Ulec
złu
|
•
wyjaśnia znaczenie terminów: dyskryminacja, hejt
•
relacjonuje treść fragmentów utworu Ewy Barańskiej Zapomnieć Różę
•
określa przynależność utworu do rodzaju literackiego
•
podaje nazwę rodzaju narracji
|
•
omawia świat przedstawiony w utworze
•
wypowiada się na temat narratorki danych fragmentów
•
wymienia zasady, którymi kierowali się ważniacy rządzący klasą
|
•
omawia relacje panujące w klasie
•
wskazuje przyczyny zachowania narratorki po przeczytaniu powieści
|
•
omawia sposób, w jaki bohaterka ocenia samą siebie z perspektywy czasu
•
podejmuje dyskusję na temat mechanizmu dyskryminacji
|
•
omawia wybrane teksty kultury podejmujące temat dyskryminacji
•
przygotowuje prezentację multimedialną dotyczącą przyczyn i mechanizmów
dyskryminacji
|
118.
Ukarać
zło
|
•
wyjaśnia znaczenie terminu powieść kryminalna
•
relacjonuje treść fragmentów utworu Agathy Christie Morderstwo w Orient
Expressie
•
określa przynależność utworu do rodzaju literackiego
•
podaje nazwę rodzaju narracji
|
•
opisuje czas i miejsce akcji
•wskazuje
morderców i ich motywy
•
charakteryzuje Herkulesa Poirot
|
•
omawia cechy decydujące o przynależności gatunkowej utworu
•
omawia wpływ czasu oraz miejsca dokonania zbrodni na sposób prowadzenia
śledztwa
|
•
przedstawia, w jaki sposób detektyw odkrył prawdę
|
•
podejmuje dyskusję na temat wymierzania sprawiedliwości z pominięciem sądów
•
wypowiada się na temat innych słynnych detektywów poznanych za pośrednictwem
różnych tekstów kultury
|
119.
Zło
przeciw naturze
|
•
wyjaśnia znaczenie terminu reportaż
•
relacjonuje treść fragmentów utworu
|
•
wskazuje miejsce, w którym doszło do opisanej katastrofy ekologicznej
•
wyjaśnia, jak doszło do wyschnięcia Morza Aralskiego
•
omawia skutki wysychania morza
|
•
dokonuje podziału tekstu na części i nadaje im tytuły
•
wskazuje cechy reportażu
|
•
wyjaśnia funkcję opisu życia mieszkańców starej rybackiej osady dla wymowy danych
fragmentów
•
podejmuje dyskusję na temat skutków zbytniej ingerencji człowieka w naturę
|
•
wyraża opinię na temat ekologii i ruchów ekologicznych
•
wskazuje inne teksty kultury opisujące niszczenie natury przez człowieka
|
120.
Jak
czynić dobro
|
•
wyjaśnia znaczenie terminu wywiad
•
relacjonuje treść wywiadu
|
•
wskazuje przyczyny podjęcia decyzji o nakręceniu filmu
•
przedstawia stanowisko reżysera dotyczące obowiązków Zachodu wobec Syrii
|
•
wyjaśnia tytuł wywiadu
•
wskazuje fragmenty nacechowane emocjonalnie
|
•
wyjaśnia przyczyny zachowania polityków
|
•
podejmuje dyskusję na temat winy tych, którzy nie reagują na zło
|
121.
Jak
prowadzić dyskusję
|
•
wyjaśnia znaczenie terminów: dyskusja, stanowisko (teza), argument,
kontrargument, sofizmat
•
wskazuje cele podjęcia dyskusji
•
wymienia cechy dobrego dyskutanta
•
wymienia nieuczciwe chwyty stosowane w dyskusji
|
•
wskazuje w podanym tekście argumenty i kontrargumenty
•
wskazuje w podanej dyskusji nieuczciwe chwyty
|
•
formułuje argumenty i kontrargumenty do podanej tezy
|
•
bierze udział w debacie
•
wyjaśnia, w jaki sposób rozpoznaje się sofizmaty
|
|
122.
Tworzenie
i budowa wyrazów
|
•
wyjaśnia znaczenie terminów: wyraz podstawowy, wyraz pochodny, temat słowotwórczy,
formant, przedrostek, przyrostek, wrostek, formant zerowy
|
•
wyjaśnia znaczenie podanych wyrazów pochodnych
•
tworzy przymiotniki od rzeczowników
|
•
wskazuje w podanych parach wyrazów wyraz podstawowy i wyraz pochodny
•
wskazuje formant w wyrazie pochodnym
|
•
dokonuje analizy słowotwórczej podanych wyrazów
|
|
123.
O
wyrazach pochodnych
|
•
wyjaśnia znaczenie terminów: kategoria słowotwórcza, czasowniki dokonane,
stopień wyższy i najwyższy przymiotników oraz przysłówków
•
wymienia kategorie słowotwórcze
|
•
przyporządkowuje wyraz pochodny do kategorii słowotwórczej
|
•
tworzy czasowniki dokonane poprzez dodanie przedrostków
•
tworzy stopień wyższy i najwyższy przymiotników i przysłówków
|
•
tworzy wyrazy należące do konkretnych kategorii słowotwórczych
|
|
124.
Rodzina
wyrazów
|
•
wyjaśnia znaczenie terminów: rodzina wyrazów, rdzeń, wyraz pokrewny,
oboczność
|
•
wskazuje wyrazy należące do jednej rodziny
•
wskazuje wyraz podstawowy w parze wyrazów pokrewnych
|
•
podkreśla rdzeń i wskazuje oboczności w rodzinie wyrazów
|
•
sporządza wykresy rodziny wyrazów
|
|
125.
Kłopotliwe
przedrostki i przyrostki
|
•
wskazuje cechy decydujące o pisowni przedrostków z-, s-
|
•
zapisuje wyrazy, stosując odpowiednie przedrostki
•
zapisuje wyrazy z odpowiednimi przyrostkami -dztwo, -ctwo, -dzki, -cki
|
•
w podanym tekście poprawia błędy wynikające z błędnego zapisu przedrostków
z-, s- oraz przyrostków -dztwo, -ctwo, -dzki, -cki
|
•
tworzy własny tekst z użyciem wyrazów z przedrostkami s-, z- oraz
przyrostkami -dztwo, -ctwo, -dzki, -cki
|
|
126.
Podsumowanie
wiadomości
|
•
odtwarza najważniejsze fakty, sądy i opinie
•
posługuje się terminami i pojęciami: dyskusja, reportaż, wyraz pochodny, formant,
typy formantów, rodzina wyrazów, wyrazy pokrewne, rdzeń, przedrostki
z-, s-, przyrostki -dztwo, -ctwo, -dzki, -cki
|
•
wykorzystuje najważniejsze konteksty
|
•
wyciąga wnioski
•
określa własne stanowisko
|
•
poprawnie interpretuje wymagany materiał
•
właściwie argumentuje
•
uogólnia, podsumowuje i porównuje
|
•
wykorzystuje bogate konteksty
•
formułuje i rozwiązuje problemy badawcze
|
128.
Nadzieja
|
•
wyjaśnia znaczenie terminów: graffiti, symbol
•
opisuje, co przedstawia graffiti Banksy’ego There is always hope…
|
•
opisuje otoczenie, w którym artysta namalował graffiti
|
•
interpretuje symbolikę danych elementów dzieła
|
•
interpretuje tytuł dzieła w odniesieniu do jego treści
|
•
na podstawie wybranych źródeł przygotowuje prezentację na temat twórczości
Banksy’ego
|
129.
Dawać
nadzieję
|
•
wyjaśnia znaczenie terminów: wywiad, frazeologizm
•
relacjonuje treść wywiadu
|
•
wyjaśnia, dlaczego Zbigniew Religa został chirurgiem
•
referuje odczucia lekarza podczas przeszczepu serca
•
charakteryzuje Zbigniewa Religę jako lekarza
|
•
omawia emocje, jakie Zbigniew Religa odczuwał w czasie pierwszej operacji
•
przedstawia romantyczną stronę zawodu lekarza, którą dostrzegł Religa
|
•
interpretuje znaczenie przekształconego frazeologizmu w tytule wywiadu
|
•
wypowiada się na temat filmu Bogowie w reżyserii Łukasza Palkowskiego
|
130.
Sens
nadziei
|
•
relacjonuje treść wiersza Jerzego Lieberta Nadzieja
•
przyporządkowuje utwór do rodzaju literackiego
•
wskazuje podmiot liryczny
|
•
wypowiada się na temat podmiotu lirycznego
•
wskazuje wszystkie metaforyczne określenia nadziei
|
•
wyjaśnia, na czym polega dramat podmiotu lirycznego przedstawiony w dwóch
pierwszych wersach utworu
•
określa funkcję środków stylistycznych użytych w wierszu
|
•
omawia przesłanie wiersza
|
•
podejmuje dyskusję na temat szkód i pożytków płynących z nadziei
|
131.
Potęga
nadziei
|
•
wyjaśnia znaczenie terminu niepełnosprawność
•
relacjonuje treść danych fragmentów utworu
|
•
wskazuje osiągnięcia Stephena Hawkinga, o których jest mowa w tekście
•
przedstawia stosunek narratora tekstu do życia
|
•
omawia, w jaki sposób naukowiec postrzega swoją niepełnosprawność
|
•
formułuje przesłanie, które może wynikać z relacji Hawkinga na temat jego
życia
|
•
odszukuje informacje na temat ludzi, którzy osiągnęli sukces pomimo różnego
rodzaju ograniczeń
|
132.
Brak
nadziei
|
•
wyjaśnia znaczenie terminu kompleksy
•
relacjonuje treść fragmentów utworu
•
podaje nazwę rodzaju narracji
|
•
charakteryzuje bohaterów danych fragmentów utworu
•
wskazuje temat przewodni danych fragmentów
•
wskazuje źródła kompleksów bohaterki
•
wskazuje w tekście sformułowania pochodzące z języka młodzieżowego
|
•
porównuje opinie bohaterki o sobie samej ze zdaniem osób postronnych
•
wyjaśnia przyczyny zachowania Kai
|
•
omawia reakcję Kai na kpiny i szyderstwa
•
przedstawia swoją opinię na temat przyczyn agresywnego zachowania innych
wobec Kai
|
•
podejmuje dyskusję na temat obiegowego powiedzenia, że kpina boli
najbardziej
•
formułuje wskazówki mówiące o tym, jak radzić sobie z przemocą psychiczną
|
133.
Nie
tracić nadziei
|
•
wyjaśnia znaczenie terminu niepełnosprawność
•
relacjonuje treść danych fragmentów
•
podaje nazwę rodzaju narracji
|
•
wypowiada się na temat narratora
•
charakteryzuje narratora – bohatera
•
określa czas i miejsce akcji utworu
|
•
omawia funkcję zmian, jakie zaszły w życiu bohatera
•
interpretuje wymowę przedstawienia
|
•
wyjaśnia przyczyny wzruszenia po występie Fochatej Ady
•
interpretuje wymowę danych fragmentów utworu
|
•
wypowiada się na temat filmu Chce się żyć w reżyserii Macieja
Pieprzycy
|
134.
Wola
przetrwania
|
•
wyjaśnia znaczenie terminów: sztuka przetrwania, paradoks
•
relacjonuje treść danych fragmentów
|
•
omawia kompozycję tekstu
•
wymienia wskazówki dotyczące przetrwania w trudnych warunkach
|
•
formułuje główne przesłanie tekstu
•
omawia funkcję przytoczonych przez autora przykładów
|
•
wskazuje różnice pomiędzy tekstem Gryllsa a literaturą piękną
|
•
omawia wybrany tekst kultury opisujący przetrwanie w trudnych warunkach
|
135.
Wywiad
|
•
wyjaśnia znaczenie terminu wywiad
•
wymienia etapy tworzenia wywiadu
|
•
układa pytania do autora podanego tekstu
|
•
zbiera informacje na temat wybranej postaci, wymyśla temat wywiadu i układa
pytania
|
•
przeprowadza wywiad z kolegą/koleżanką
•
wskazuje błędy w podanym wywiadzie
|
•
przedstawia i ocenia wskazany przez siebie wywiad
|
136.
Prezentacja
|
•
wyjaśnia znaczenie terminów: prezentacja, mowa ciała, font, trema
•
wymienia etapy tworzenia prezentacji
|
•
opracowuje plan prezentacji
|
•
omawia funkcję mowy ciała podczas wygłaszania prezentacji
•
gromadzi materiały do prezentacji
|
•
wygłasza prezentację na forum klasy
|
|
137.
Skrótowce
i skróty
|
•
wyjaśnia znaczenie terminów: skrótowiec, skrót
•
wymienia rodzaje skrótowców
•
przedstawia zasady odmiany skrótowców i używania ich w zdaniach
•
wymienia zasady stosowania skróconego zapisu
|
•
odnajduje skrótowce w tekście
•
wyjaśnia znaczenie skrótowców
•
wyjaśnia znaczenia podanych skrótów
|
•
poprawnie stosuje skrótowce w zdaniu
•
poprawnie zapisuje skróty podanych wyrażeń
|
•
zastępuje podane nazwy właściwymi skrótowcami
|
|
138.
Wyrazy
złożone
|
•
wyjaśnia znaczenie terminów: wyraz złożony, złożenie, zrost
•
referuje zasady tworzenia wyrazów złożonych i wymienia ich typy
|
•
objaśnia znaczenie wskazanych wyrazów złożonych
•
odróżnia zrosty od złożeń
|
•
tworzy poprawne przymiotniki złożone
|
•
używa wyrazów złożonych w odpowiednim kontekście
|
|
139.
Pisownia
przymiotników złożonych
|
•
wymienia zasady pisowni przymiotników złożonych z łącznikiem i bez łącznika
|
•
zapisuje wyrazy, stosując zasady pisowni przymiotników złożonych z łącznikiem
i bez łącznika
|
•
w podanym tekście poprawia błędy wynikające z błędnego zapisu przymiotników
złożonych
|
•
tworzy własny tekst z użyciem wyrazów z przymiotnikami złożonymi
|
|
140.
Podsumowanie
wiadomości
|
•
odtwarza najważniejsze fakty, sądy i opinie
•
posługuje się terminami: wywiad,
prezentacja, skrótowce, skróty, wyrazy złożone
|
•
wykorzystuje najważniejsze konteksty
|
•
wyciąga wnioski
•
określa własne stanowisko
|
•
poprawnie interpretuje wymagany materiał
•
właściwie argumentuje
•
uogólnia, podsumowuje i porównuje
|
•
wykorzystuje bogate konteksty
•
formułuje i rozwiązuje problemy badawcze
|